Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteiro, Trygve
dc.contributor.advisorInnstrand, Siw Tone
dc.contributor.authorRessem, Jonas
dc.date.accessioned2022-07-06T17:21:13Z
dc.date.available2022-07-06T17:21:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109732702:4784617
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003289
dc.description.abstractSelv om de fleste ønsker arbeid som er meningsfullt, er det mangel på forskning som undersøker dette blant selvstendig næringsdrivende. Derfor søkte denne oppgaven å undersøke på hvilke måter job crafting, krav og ressurser påvirker meiningsfylt arbeid blant selvstendig næringsdrivende. Den siktet også på å undersøke en tredeling av meningskonseptet (sammenheng, betydning og hensikt). Ved en kvalitativ studie ble semistrukturerte intervjuer holdt på fem individer i Norge som alle hadde valgt å være selvstendig næringsdrivende. Påfølgende analyse indikerte at «autonomi», «variasjon» og «fleksibilitet» er forløpere til job crafting; «kognitiv crafting» og «atferd crafting» er former for job crafting; «håndtering av byråkrati», «krav fram andre», «økonomisk usikkerhet», «mangel på arbeidsrelasjoner», «rollekonflikt» og «arbeidsmengde» er krav; «identitet og selvkunnskap», «motta tilbakemeldinger» og «erfaring og kompetanse» er ressurser del av sammenheng; «prososial atferd», «være autentisk og følge personlige verdier», «ha støtte», «ha påvirkning og føle at du har betydning» og «være engasjert og interessert» er ressurser del av betydning; og «tillate at retningen utfolder seg» og «utvikling av en selv og ens ferdigheter» er ressurser del av hensikt. Ved å se disse resultatene gjennom en adaptert versjon av jobbkrav ressurs modellen og tidligere litteratur, indikerer de at job crafting, job ressurser, og utfordrende krav har en positiv påvirkning på meningsfylt arbeid blant selvstendig næringsdrivende. På den andre siden, hindrende krav har en negativ påvirkning på meningsfylt arbeid blant selvstendig næringsdrivende. Selv om mer forskning trengs for å etablere disse sammenhengene, har disse funnene implikasjoner for opplevelsen av meningsfylt arbeid blant selvstendig næringsdrivende, og i sin tur de positive utfallene det muligens har for individ og samfunn.
dc.description.abstractWhile most people desire work that is meaningful, there is a lack of research investigating it among self-employed individuals. To that aim, this paper sought to investigate the ways in which job crafting, demands and resources impact meaningful work among the self-employed. It also aimed to investigate a three-way division of the meaning-concept (coherence, significance, and purpose). Through a qualitative study, semi-structured interviews were conducted on five individuals in Norway that had all chosen self-employment. The subsequent analysis revealed that “autonomy”, “variety”, and “flexibility” are job crafting antecedents; “cognitive crafting” and “behavioral crafting” are job crafting forms; “dealing with bureaucracy”, “demands from others”, “economic uncertainty”, “lack of work-relationships”, “role conflict”, and “workload” are demands; “identity and self-knowledge”, “gaining feedback”, and “experience and competence” are resources part of coherence; “prosocial behavior”, “being authentic and adhering to personal values”, “having support”, “having influence and feeling that you matter”, and “being engaged and interested” are resources part of significance; and “allowing the direction to unfold” and “development of oneself and one’s skills” are resources part of purpose. By viewing the results in relation to an adapted version of the job demands-resources theory and previous literature, they indicate that job crafting, job resources and challenging demands positively impact meaningful work among the self-employed. Conversely, hindering demands negatively impact meaningful work among the self-employed. While further research is needed to establish these connections, these findings have implications for the experience of meaningful work among the self-employed, and in turn the positive outcomes it might bring for individuals and society.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Impact of Job Crafting, Demands, and Resources on Meaningful Work Among the Self-Employed: A Qualitative Study
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel