Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannessen, Berit
dc.contributor.authorLauglo, Maren
dc.date.accessioned2022-07-05T17:22:24Z
dc.date.available2022-07-05T17:22:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110854809:46920684
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002924
dc.description.abstractHamlin, Wynn og Bloom publiserte i 2007 en studie hvor de påviste en preferanse for prososial atferd hos barn nede i 6 måneders alder. I etterkant av denne studien har en rekke andre studier omkring sosial evaluering hos barn blitt gjennomført, og interessen for temaet har økt kraftig. Forskere har påvist evner til sosial evaluering hos barn nede i 3 måneders alder, men det er fremdeles ingen generelt akseptert teori om hvordan, når og hvorfor denne evnen utvikles hos oss mennesker. Denne oppgaven presenterer funn fra noen av de mest sentrale studiene av barns sosiale evaluering, og ser på likheter og ulikheter ved resultatene. Resultatene blir så satt i sammenheng med og forsøkt forklart, basert på eksisterende kunnskap og teorier om barns sosiomoralske utvikling. Sammenlikningen viste at en preferanse for den prososiale agenten (vs en antisosial agent) i et sosialt scenario, ble funnet i et stort flertall av studiene. Disse funnene blir også knyttet opp mot kunnskapen vi i dag har om utvikling av prososial atferd hos barn. Videre tar oppgaven for seg eksisterende teorier om når og hvordan evnen til sosial evaluering utvikles. Oppgaven presenterer argumenter for at evnen skyldes arv, samt argumenter for at evnen er et resultat av miljøpåvirkning.
dc.description.abstractIn 2007, Hamlin, Wynn & Bloom published a study in which they found a preference for prosocial behaviour in infants as young as 6 months old. After this study was published, several other studies regarding social evaluation in infants have been published, and the interest for the field have steadily increased. Studies have shown social evaluation in babies as young as 3 months old, but there is still no generally accepted theory regarding when, how and why we humans develop this skill. The following study presents the results for some central studies of childrens social evaluation, and also presents existing knowledge and theories about childrens socio-moral development. Comparison of the results showed that a large majority of the studies found a preference for prosocial behaviour (vs. antisocial behaviour) in a social scenario. These finds are then looked at in light of existing knowledge about the development of prososial behaviour in children. Furthermore the study presents existing theories regarding when and where social evaluation develops. The study presents arguments in support of social evaluation as a result of biology and evoluetion, as well as arguments in support of social evaluation as a result of socialization.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBabyer Foretrekker Prososial Atferd Over Antisosial Atferd: en Litteraturanalyse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel