Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUlvestad, Ingunn
dc.contributor.authorMagnussen, Ingebjørg
dc.contributor.authorRørberg, Rebecka Elise
dc.date.accessioned2022-07-05T17:19:20Z
dc.date.available2022-07-05T17:19:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106262086:112059477
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002821
dc.description.abstractBakgrunn: På bakgrunn av økning i antall canceroverlevende, blir det samtidig flere foreldre som trenger veiledning i å gi informasjon om cancer til sine barn. Sykepleiere har her som veileder et ansvar for å tilrettelegge for informasjon og samtaler (evt. med pårørende). Hensikt: Hensikten med studien er å undersøke hvordan sykepleier kan veilede foreldre i å informere om cancer til barn som pårørende, samt belyse temaet. Metode: Litteraturstudie. Studien inkluderer fem forskningsartikler, hvor alle har brukt kvalitativ metode. Det er i tillegg tatt i bruk relevant faglitteratur som er med å belyse problemstillingen. Resultat: Funn fra de fem artiklene viser at foreldre har behov for veiledning, samtidig er det variasjon i resultatene om sykepleiere er egnet til veilederrollen. Sykepleiere er usikre i møte med pårørende, det er samtidig mangel på tid og kompetanse hos sykepleierne. Funn viser viktigheten av å inkludere og informere barn tidlig, for å unngå misforståelser. Samtidig kommer det fram at informasjonen bør være tilpasset det spesifikke barnet. Resultatene viser også at foreldrene kjenner barna og deres reaksjonsmønster best, derfor er det naturlig at de har ansvaret for informasjonsdelingen. Konklusjon: Sykepleier kan veilede foreldre ved å ta i bruk veiledningsprosessen. Begge partene bør være forberedt på samtaleemne i forkant av veiledningen. Kjennskap skaper trygghet, øker tilliten og bedrer forutsetningene for videre veiledning. Sykepleierrollen innebærer blant annet ansvar for organisering av veiledning og formidling av informasjon til foreldrene. Kvaliteten på veiledningen påvirkes av sykepleieren sin kompetanse. Sykepleiefokuset gjennom veiledningsprosessen er å hjelpe foreldrene til å finne egne ressurser slik at de kan gi informasjon til sine barn.
dc.description.abstractBackground: Due to the increase in cancer survivors, parents require guidance in providing information about cancer to their children. Nurses have as a mentoring role a responsibility to facilitate information and conversations (possibly with next of kin). Objective: The study aims to investigate how nurses can guide parents to inform about cancer to children as relatives, as well as enlighten them on the subject. Method: Literature study. This study is based on five research articles, all of which are qualitative methodology. This in addition to other relevant literature which enlightens the presented problem. Results: Findings from the five articles show that parents require guidance, and at the same time that there is variation in the results of whether nurses are suited for the guidance role. Nurses are insecure in meeting the next of kin, as well as there is a lack of time and competence among the nurses. Findings show the importance of including and informing the children in the early stages, to avoid misunderstandings. At the same time, it appears that the information should be suited for the specific child. Results show that the parents know the child and their reaction best, which is why it's natural that they are responsible for sharing the information. Conclusion: Nurses can guide parents by using the guidance process. Both parties should be prepared for the topic of discussion before the session of guidance. Knowledge creates security, increases trust, and improves the conditions for future guidance. The nursing role includes, amongst other things, the responsibility of organizing guidance, and passing on information to parents. The quality of the guidance is affected av the competence of the nurse. Nurses focus throughout the guidance process is to help the parents to find their resources so that they can inform their children.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleier veilede foreldre i å gi informasjon om cancer til barn som pårørende?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel