Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStigen, Linda
dc.contributor.authorPettersen, Ella Anke
dc.contributor.authorKristiansen, Sara
dc.date.accessioned2022-07-02T17:19:42Z
dc.date.available2022-07-02T17:19:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106253888:111011544
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002362
dc.description.abstractInnledning: VR som undervisningsform har de siste årene blitt mer implementert i ergoterapiutdanningen på NTNU Gjøvik, derfor er det aktuelt å innhente kunnskap om ergoterapistudenters erfaringer knyttet til temaet. Hensikt og forskningsspørsmål: Hensikten med bacheloroppgaven er å undersøke erfaringer hos ergoterapistudenter ved NTNU Gjøvik ved bruk av VR i undervisning. Det vil bli dratt frem studentenes subjektive meninger og erfaringer knyttet til temaet. Det er ønskelig med forskningen å dekke et kunnskapshull innenfor dette temaet. Problemstillingen for oppgaven er; Hvilke erfaringer har ergoterapistudenter ved NTNU Gjøvik med bruken av VR i undervisning? Metode: Studien har benyttet kvalitativt design med intervju som forskningsmetode. Det ble gjennomført fem individuelle, semi-strukturerte intervju av ergoterapistudenter ved NTNU Gjøvik. Resultater: Informantene hadde positive erfaringer og gode refleksjoner knyttet til bruken av VR i undervisning. Fire hovedtemaer ble belyst i resultatene, disse var; varierte undervisningsformer, engasjement, konsentrasjon og praksisforberedelser. Konklusjon: Informantene var positive til VR som læringsform i ergoterapiutdanningen på NTNU Gjøvik, og ønsket å bruke det i større grad. Det var spesielt fire hovedtemaer som ble trukket frem, og belyst av studentene knyttet til positive aspekter med bruken av VR i undervisning, disse var; varierte læringsformer, engasjement, konsentrasjon og praksisforberedelser. VR som læringsform kan bidra til mer læringsengasjement da det er kreativt, nyskapende og spennende. Når studentene opplevde noe engasjerende og spennende førte dette til økt motivasjon og kunnskap for faget. Resultatene tyder på at det er et stort ønske blant studentene å implementere VR mer i undervisningen. En kan argumentere for å innføre det i større grad da studentene selv forteller at dette har flere fordeler, som økt læringsengasjement, konsentrasjon og motivasjon for faget. Samtidig må det tas til konsiderasjon at VR kan ha negative bivirkninger dersom økten blir for lang, bivirkningene kan være tåkesyn og svimmelhet.
dc.description.abstractIntroduction: Recent years VR har been implemented more in eduaction of occuptional therapy students at NTNU Gjøvik. Therefore it`s important to acquire knowledge about students of occupational therapy, and specifically their experiences with VR. Aim and thesis question: The aim of this study is to examine occupational therapy students at NTNU Gjøvik´s experiences about the use of virtual reality in education. The goal is to enlighten the students' subjective opinions on the matter. It's desirable with this research to cover a gap of knowledge within this subject. Our main thesis question is; Which experiences does the occupational therapy students at NTNU Gjøvik have with use of VR in education? Methods: The study used a qualitative approach. Five semi-structured interviews were conducted on occupational therapy students attending NTNU Gjøvik. Results: The main findings were that the participants had overall good experiences and good reflections about the use of VR in education. Four main themes were enlightened in the results, they were; varied educational methods, engagement, concentration and preparation for fieldwork placements. Conclusion: The participants were positive about the use of virtual reality in education, and wished to use it more often. Four main themes were enlightened in the results, they were; varied educational methods, engagement, concentration and preparation for fieldwork placements. VR as a teaching method can contribute to increased learning engagement since its creative, innovative and exciting. When the students experienced something engaging, that led to increased motivation and knowledge within the subject and education. The results indicate that there is a big wish among the students to implement VR frequently. One can argue for introducing it to a greater extent as the students themselves say that this has several advantages, such as increased learning engagement, concentration and motivation for the subject. At the same time, it must be taken into consideration that VR can have negative side effects if the session is too long, the side effects can be blurred vision and dizziness.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVirtuell virkelighet (VR) i undervisning knyttet til ergoterapistudenter ved NTNU Gjøvik.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel