dc.contributor.advisor | Batt-Rawden, Kari Bjerke | |
dc.contributor.author | Degnes, Åse | |
dc.contributor.author | Østerhagen, Marthe | |
dc.date.accessioned | 2022-07-02T17:19:41Z | |
dc.date.available | 2022-07-02T17:19:41Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:106253888:111011547 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3002361 | |
dc.description.abstract | Innledning
Tidligere forskning fra andre land tar for seg ergoterapeutiske intervensjoner på skole, men det er funnet lite forskning på feltet i norsk sammenheng. Denne studien undersøker hvordan ergoterapeuter ansatt i norsk grunnskole jobber, med et spesielt fokus på helsefremmende arbeid.
Problemstillinger
1) Hvilke erfaringer har ergoterapeuter med å jobbe helsefremmende i norsk grunnskole? 2) Hvilke faktorer er av betydning for å øke elevenes deltakelse i aktiviteter på skolen, uavhengig av forutsetninger?
Metode
Studien har en kvalitativ tilnærming, og kvalitativt forskningsintervju er benyttet som metode. Det er gjennomført tre individuelle intervjuer med ergoterapeuter som jobber på skole, fra tre forskjellige steder i landet.
Resultat
Fokuset hos ergoterapeutene er å se muligheter og ressurser hos elevene, samt å kartlegge interesser. Basert på interessene gjennomføres tiltakene. Målet er at barna skal oppleve deltakelse og inkludering i meningsfulle aktiviteter. Viktigheten av tverrfaglig samarbeid i skolen poengteres som viktig, da dette kan bidra til et mer tilpasset tilbud til elevene.
Konklusjon
Funnene, belyst av litteraturen og forskningen, viser at det å delta i meningsfulle aktiviteter og føle seg inkludert, har betydning for å oppleve økt grad av velvære, og dermed helse. På bakgrunn av dette kan det sies at ergoterapeuter, og tiltakene de gjennomfører, kan spille en betydningsfull rolle innenfor helsefremmende arbeid i norsk grunnskole. | |
dc.description.abstract | Background
Previous research from other countries deals with occupational therapy interventions at school, but there is not much research regarding this theme in a Norwegian context. This study examines how occupational therapists at the primary and lower secondary school in Norway works, focusing on health promotion.
Research questions
1) What experiences do occupational therapists have working with health promotion in primary and lower secondary school in Norway? 2) What factors seems to be of importance in increasing children’s participation in occupations at school?
Method
This study has a qualitative approach. Data were collected in three individual interviews with occupational therapists employed at school.
Results
The primary focus of occupational therapists is to see the pupils potential and resources, and to assess their interests. Based on the pupil´s interests, occupational therapists can implement interventions. The goal for the children is to experience participation and inclusion in meaningful occupations. The informants emphasize the importance of interdisciplinary collaboration, which can contribute to a more customized service.
Conclusion
The findings show that participation in meaningful occupations and feeling included, are important in experiencing increased well-being, and with that, health. On this basis, occupational therapists and interventions can play an important role within health promotion work in primary and lower secondary school in Norway. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Ergoterapeuter som bidragsytere innenfor helsefremmende arbeid i norsk grunnskole | |
dc.type | Bachelor thesis | |