dc.contributor.advisor | Iversen, Anne | |
dc.contributor.author | Pettersen, Eline Studsrød | |
dc.date.accessioned | 2022-06-29T17:19:44Z | |
dc.date.available | 2022-06-29T17:19:44Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:109732702:22523808 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3001604 | |
dc.description.abstract | Forståelse for endringsprosessers anatomi, og hvorfor de så sjeldent lykkes, har dominert
endringslitteraturen i flere tiår (Burnes, 2011). Følgelig har forskningen vært rettet mot å
avdekke hvorfor endringsprosesser ofte mislykkes, og dermed søker etter en felles oppskrift på
vellykket endringsarbeid. Dette har avlet frem en generisk "one-size-fits-all" tilnærming, hvor
alle endringsprosesser formodentlig fordrer samme universelle løsning for å lykkes. Senere års
forskning har imidlertid pekt på behovet for mer differensierte tilnærminger, da det finnes et
spekter av ulike endringssituasjoner. Gjennom en refleksiv tematisk analyse har jeg med denne
studien undersøkt følgende; «Hva gjør de som lykkes med endringsarbeid?». Utvalget består av
syv endringspraktikere innenfor offentlig sektor og næringsliv som arbeider med planlagte
endringsprosesser gjennom en kontinuerlig tilnærming. Funnene fra denne studien indikerer at
ulike endringsprosesser fordrer ulikt endringsarbeid for å lykkes. Basert på dette benytter
endringspraktikere skreddersøm for en mer tilpasset og nyansert tilnærming til
endringsprosesser. Dette gjøres hovedsakelig gjennom kartlegging og innsiktsarbeid som fanger
de kontekstuelle og nyanserte aspektene ved organisasjonen. Videre utfordres Kotters (2007)
normative endringsteori, hvor studiens resultater i større grad samsvarer med femfasemodellen
(Nielsen et al., 2010). I tillegg fremkommer det at det å frembringe eierskap er sentralt for å
lykkes. Studien argumenterer for at dette fortrinnsvis gjøres gjennom operasjonell og mangfoldig
involvering, samt forankringsarbeid hos ledere og sluttbrukere. Dessuten er studien situert
innenfor norsk arbeidslivskontekst, som setter rammer for- og påvirker endringsarbeid. Denne
studien tyder derfor på at «one-size-doesn’t-fit-all». | |
dc.description.abstract | Understanding the anatomy of change processes, and why they so rarely succeed, has dominated
change literature for decades (Burnes, 2011). Consequently, the research has been aimed at
uncovering the cause of why change processes fail, thus searching for a common recipe for
successful change. This has produced a generic "one-size-fits-all" approach, where all change
presumably requires the same universal solution. However, contemporary research points to the
need for more differentiated approaches, due to the range of different change situations. Through
a reflexive thematic analysis, I have investigated the following: "What do those who succeed in
change work do?" The participants consist of seven change practitioners within both public- and
private sector, that are engaged with planned change processes with a continuous approach. The
findings demonstrate how different change processes require different change approaches to
succeed. Based on this, change practitioners use tailoring for a more adapted and nuanced
approach to change processes. This is done mainly through mapping that captures the contextual
and nuanced aspects of the organization. Furthermore, normative change theories such as
Kotter’s (2007) are challenged, of which the results of the study correspond to a greater extent
with the five-phase model (Nielsen et al., 2010). In addition, creating ownership emerges as a
key to success. The study argues that creating ownership is primarily done through operational
and diverse involvement, as well as anchoring change with both managers and end users.
Furthermore, the study takes place in a Norwegian context which additionally impacts change
processes. Therefore, this study suggests that «one-size-does-not-fit-all». | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | One-size-fits-all? En kvalitativ studie av endringsarbeid i praksis. | |
dc.type | Master thesis | |