Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNordfjærn, Trond
dc.contributor.advisorSteinsbekk, Silje
dc.contributor.authorUtnes, Jensine
dc.date.accessioned2022-06-29T17:19:42Z
dc.date.available2022-06-29T17:19:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104435896:21977658
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3001603
dc.description.abstractMedfødt hjertefeil hos barn innebærer ofte sammensatte vansker som påvirker livet og livskvaliteten til de som rammes. På bakgrunn av dette har det i Norge blitt utformet en nasjonal veileder for tverrfaglig oppfølging av barn med hjertefeil i primær- og spesialisthelsetjenesten. Det finnes imidlertid lite forskning på hvordan tverrfaglighet oppnås i praksis, og hvordan de tverrfaglige teamene jobber for å fremme bedre helse og livskvalitet for barn med hjertefeil og deres familier. Formålet med denne studien var derfor å undersøke helsepersonells erfaring med tverrfaglig oppfølging av barn med hjertefeil og deres familier. Det ble utformet tre forskningsspørsmål som hadde fokus på henholdsvis teamets funksjon, psykologens rolle og tverrfaglig samarbeid. Data ble samlet inn gjennom fokusgruppeintervju med seks informanter fra et tverrfaglig team ved St. Olavs Hospital, og videre analysert med tematisk analyse. Resultatene viser at informantene opplever at teamets funksjon er å vurdere hvilke sammensatte behov barn med hjertefeil og deres familier har, og at dette gir teamet mulighet til å iverksette forebyggende tiltak tilpasset hver enkelt familie. Teamet opplever at psykologen har et særlig fokus på sykdomsmestring, emosjonell ivaretakelse av foreldre og forebygging av psykiske vansker. Videre viser resultatene at informantene opplever et godt tverrfaglig samarbeid, men etterspør mer tid til organisert tverrfaglig møtevirksomhet. Samlet sett tyder funnene fra denne studien på at fysisk samlokalisering, felleskonsultasjoner og hyppige organiserte tverrfaglige møter er særlig viktig for å fremme den tverrfagligheten teamet anser som avgjørende for å gi barn med hjertefeil og deres familier den oppfølgingen de trenger.
dc.description.abstractCongenital heart disease in children often involve complex difficulties that affect the lives and quality of life of both the children and their families. For this reason, a Norwegian guide for interdisciplinary follow-up of children with heart disease in primary- and secondary health care has been developed. There is, however, limited research on how to achieve interdisciplinarity in clinical practice, and how the interdisciplinary teams work to promote better health and quality of life for children with heart disease and their families. The aim of the present study was therefore to explore health professionals' experiences with interdisciplinary follow-up of children with heart disease and their families. The study includes three research questions exploring how the team members perceive the aim of the interdisciplinary team, which role the psychologist of the team plays, and how the interdisciplinary collaboration works. The data was collected through a focus group interview with six informants from an interdisciplinary team at St. Olav's University Hospital, and analyzed by thematic analysis. According to the results and as perceived by the team members, the aim of the team is to reveal the complex needs of children with heart defects and their families, and based on this being able to implement measures to promote mental health and wellbeing, adapted to each individual family. The team states that the psychologist plays an important role by focusing on coping, emotional care for parents and prevention of mental health problems. Furthermore, the informants characterize the interdisciplinary collaboration as good, but call for more organized interdisciplinary meeting activities to improve the interdisciplinary approach further. Overall, the findings from this study suggest that physical co-location, joint consultations, and frequent organized interdisciplinary meetings are particularly important in promoting the interdisciplinarity that the team considers crucial to provide children with heart disease and their families the help they need.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHelsepersonells erfaringer med tverrfaglig oppfølging av barn med hjertefeil og deres familier – en kvalitativ analyse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel