Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkalicka, Vera
dc.contributor.advisorViddal, Kristine Rensvik
dc.contributor.authorLillehaug, Ida
dc.date.accessioned2022-06-15T17:19:30Z
dc.date.available2022-06-15T17:19:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104435896:9899316
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998919
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractUtviklingen av selvbilde, som er en individuell karakteristikk med betydning for psykososial tilpasning, kan være sårbar for barn i overgangen til ungdomstiden. Familien er en viktig miljøfaktor i barns utvikling, men innenfor selvbildeforskningen er det mangel på longitudinelle studier av effekter av familiesystemet i overgangen til ungdomstiden. Denne studien undersøker gjensidige påvirkninger mellom utviklingen av selvbilde og familiefungering i sen barndom og tidlig ungdomstid. Studien er basert på data fra den longitudinelle forskningsstudien Tidlig trygg i Trondheim, og bruker data fra tre måletidspunkt, da barna var 10, 12 og 14 år gamle. Selvbilde ble målt med Self-Description Questionnaire og Revised Self-Perception Profile for Adolescents, og familiefungering ble målt med Family Assessment Device. Med bruk av Random Intercept Cross-Lagged Panel Model (RI-CLPM) viser denne studien at positiv familiefungering ved 12 års alder predikerer høyere selvbilde ved 14 års alder. Analysene viste ingen effekt av selvbilde på familiefungering, og en gjensidig sammenheng mellom de to målene ble dermed ikke identifisert. Denne studien bidrar til fagfeltet ved å bekrefte betydningen av familiesystemet i tidlig ungdomstid, analysert med sofistikerte metoder som gjør det mulig å studere endringer innad i individet.
dc.description.abstractChildren’s self-esteem is considered to be vital for children’s well-being. The development of self-esteem may be particularly vulnerable in the transition to adolescence. Although the family is a major developmental predictor, longitudinal research on the role of the family system in children’s self-esteem development in the transition to adolescence is scarce. The present study aimed to investigate mutual relations between the development of self-esteem and family functioning across late childhood to early adolescence. The study is based on data from the longitudinal Trondheim Early Secure Study, and applied three waves of data when the children were aged 10, 12 and 14 years. Self-esteem was measured with the Self-Description Questionnaire and the Revised Self-Perception Profile for Adolescents, and family functioning was measured with the Family Assessment Device. With the use of a Random Intercept Cross-Lagged Panel Model (RI-CLPM), the present study showed that positive family functioning at age 12 predicted higher self-esteem at age 14. The analyses failed to detect any effect of self-esteem on family functioning, thus no reciprocal relation between the two measures was revealed. This study adds to the literature by underlining the continued importance of the family system in early adolescence, with sophisticated methods enabling the uncovering of actual within-person effects.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleFamily Functioning and the Development of Self-esteem in the Transition to Adolescence
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel