Examining Reciprocal Relations of Self-Concept and Social Exclusion in Early Adolescence – a Within-Person Approach
Abstract
Utviklingen av et positivt og stabilt selvkonsept anses å være viktig for god psykisk helse, og er en prosess som er avhengig av sosiale interaksjoner og kontekst, som inkluderer sosial eksklusjon. Likevel er det kun et mindretall av studier som har undersøkt utviklingen av selvbildet – stabiliteten inkludert – blant ungdom, og spesielt med tanke på de gjensidige effektene med sosial eksklusjon, på et innen-person-nivå. I den aktuelle studien har vi vurdert de gjensidige assosiasjonene mellom selvbilde og sosial eksklusjon i en populasjon med 719 norske ungdommer fulgt opp annethvert år fra alderen 10 til 14 år. Selvbildet ble rapportert av ungdommene, mens sosial eksklusjon ble rapportert av lærere. Ved å anvende en «Random Intercerpt Cross-Lagged Panel Modell», fant vi at lærer-rapportert sosial eksklusjon ved 12 år predikerte et mer negativt selvbilde ved 14 års alder. I tillegg indikerte resultatene en beskjeden stabilitet i variabelen selvbilde. Det var ingen andre signifikante effekter, analysene støttet ikke hypotesen om gjensidig sammenheng mellom sosial eksklusjon og selvbildet. Resultatene belyser overgangen til ungdomstiden som sårbar for individets selvbilde, og hvordan behovet for tilhørighet med jevnaldrende blir stadig viktigere. The development of a positive and stable self-concept is viewed as important for good mental health and is considered a process highly dependent on social interactions and context, including social exclusion. However, there is a dearth of longitudinal studies investigating the development of the general self-concept – including its stability – among adolescents, especially with regards to reciprocal relations with social exclusion, and on a within-person level. In the present study we aimed to examine the reciprocal relations between self-concept and social exclusion in a community sample of 719 Norwegian adolescents followed up biennially from ages 10 to 14. Self-concept was reported by the adolescents´ self-reports, and social exclusion was reported by teachers. By applying a Random Intercept Cross-lagged Panel Model, we found that increased teacher-reported social exclusion at age 12 predicted a more negative self-concept at age 14. A second finding was a modest stability in the self-concept from ages 12 to 14. There were no other significant paths, thus the analyses did not yield indications of a reciprocal relation between social exclusion and self-concept. These results emphasize the transition to adolescence as vulnerable for the individual’s self-concept, and in which the need to belong with peers become increasingly important.