Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVan der Kaap-Deeder, Jolene
dc.contributor.advisorSteinsbekk, Silje
dc.contributor.authorMageli, Inga
dc.date.accessioned2022-06-01T17:19:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:92483746:21307534
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2997276
dc.description.abstractForeldrestress og barns emosjonsregulering (ER) er ansett å være to relaterte konsepter som gjensidig påvirker hverandre. Det er likevel mangel på kunnskap om hvordan konseptene interagerer og utvikler seg over tid, spesielt utover tidlig barndomsår. Formålet med denne studien var å undersøke den antatte gjensidige relasjonen mellom foreldrestress og adaptiv ER hos barn i barneskolealder. Foreldrestress ble rapportert av foreldrene, og barns adaptive ER ble rapportert av både foreldre og lærere. I denne studien er det samlet inn data fra et normalutvalg bestående norske barn i Trondheim. De ble målt på fire tidspunkter, fra barna var 6 til 12 år gamle (n = 605-760). Analyser ble gjort ved bruk av Random Intercept Cross-lagged Panel Model, og resultatene viste en negativ bidireksjonal sammenheng mellom foreldrestress og adaptiv ER fra alderen 10 til 12 år. Foreldrestress relatert til både foreldrenes og barnas karakteristikker var begge negativt assosiert med adaptiv ER. Denne sammenhengen var hovedsakelig til stede når foreldrene rapporterte barnas ER. Funnene fra denne studien indikerer at foreldrestress og barns ER interagerer og utvikler seg i en gjensidig prosess, hvor foreldrene fortsetter å utgjøre en viktig rolle i barnas utvikling av ER, også i senere barndom.
dc.description.abstractParenting stress and children’s emotion regulation (ER) are considered to be two related concepts, which mutually affect each other. However, there is less research on how these concepts interact and develop over time, especially beyond early childhood years. The purpose of this study was to examine the assumed reciprocal relation between parenting stress and adaptive ER in middle childhood. Parenting stress was reported by the parents, and children’s adaptive ER was reported by both parents and teachers. Responses were collected from a community sample of Norwegian children at four time points, from the children were 6 to 12 years old (n = 605-760). Applying the Random Intercept Cross-lagged Panel Model, the results showed a negative bidirectional relation between parenting stress and adaptive ER from age 10 to 12. Additionally, parenting stress related to both parental and child characteristics was negatively related to ER. The relation between parenting stress and ER was mainly evident when parents reported children’s ER. The findings of this study suggest that parenting stress and children’s ER interact and develop in a bidirectional process, where the role of parents continue to play a key role for children’s ER in middle and late childhood.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Reciprocal Relation Between Parenting Stress and Emotion Regulation in Middle Childhood
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel