Spillteknologi som pedagogisk metode for kompetanseheving av ikke-tekniske ferdigheter ved simulerte pasientmottak. Gir 2-ukers bruk av mobil treningsapplikasjon bedre ikke-tekniske ferdigheter i simulerte mottak av akutt og kritisk syke pasienter i sykehus?
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Digitale læringsmetoder kan være et gunstig komplement til fullskala teamtrening for øving på ikke-tekniske ferdigheter (ITF). Hensikt: Måle effekt av spillteknologi som pedagogisk metode for kompetanseheving av ITF. Metode: Deltagere fikk to uker før simulering tilgang til mobilapplikasjonen Respons som gir tilbakemelding på adheranse til ABCDE-metodikk, NEWS2 og ISBAR. Deltagere som gjennomførte minst ett spill dannet intervensjonsgruppen (N=15), ikke-spillere ble kontrollgruppen (N=20). Deltagerne ble scoret med Ottawa Global Ranking Scale under tverrprofesjonell simulering i akuttmottak av scorere blindet for intervensjon. Resultat: Medianverdier for begge gruppene var forenlig med ferdighetsnivå Kompetent (4,5-5,0/7,0). Intervensjonsgruppen scoret signifikant bedre i Kommunikasjon og Crisis Resource Managment (CRM) Helhetsinntrykk (p<0,05) samt Ressursutnyttelse, Ledelse og Problemløsning (p<0,1). Situasjonsforståelse var lik mellom gruppene. Konklusjon: Respons mobilapplikasjon kan brukes til trening på ITF før simulerte pasientmottak. Grunnet få deltagere er det nødvendig å gjennomføre en større studie for å bekrefte en reell læringseffekt. Background: Digital learning could complement full-scale team training for practicing non-technical skills (NTS). Purpose: To measure the efficacy of game technology for improving NTS. Method: Two weeks prior to simulation participants could access mobile application Response, which provides feedback on adherence to ABCDE-methodology, NEWS2 and ISBAR. Players formed the intervention group (N = 15), non-players formed the control group (N = 20). Participants were scored with the Ottawa Global Ranking Scale during interprofessional simulation in the ED by scorers blinded for intervention. Result: Median scores for both groups were consistent with skill level Competent (4.5-5.0/7.0). The intervention group scored significantly better in Communication and Overall Crisis Resource Management (CRM) Performance (p <0.05) as well as Resource Utilization, Leadership and Problem Solving (p < 0.1). Conclusion: The study suggests Response mobile application can be used for training NTS, but larger studies are needed to conclude whether there is a real benefit.