dc.description.abstract | Denne oppgaven tar for seg et kvalitativt kildemateriale i form av sjøforklaringer gitt ved Trondheim byfogd og -skriver i periode 1880-1910, og forsøker å gi en mer nyansert beskrivelse av hvordan forlis og havarier oppstod langs Trøndelagskysten i dette tidsrommet enn den tidligere kvanititative forskningen har fått til. Funnene viser at det skjedde en endring av hvordan forlisene og havariene oppstod. Situasjonen gikk fra å være kjennetegnet av at losen var den hyppigst nevnte årsaken tidlig i perioden, til å være kjennetegnet av et stadig økende antall sammenstøt. Under denne utviklingen lå kostnadseffektiviseringen i den norske seilskipsflåten og forsterket effekten av de andre faktorene som påvirket skip i forlis- og havaritilfeller. Oppgaven viser at det skjedde store enringer, både i losvesenet og i sjøveisreglene, som den tildigere kvantitative forskningen ikke har klart å identifisere. | nb_NO |