Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRennemo Vaag, Jonas
dc.contributor.authorFistonic, Peter Nikola
dc.date.accessioned2022-02-18T18:26:06Z
dc.date.available2022-02-18T18:26:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79688510:37009687
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980306
dc.description.abstractEnhver organisasjon må skape sine egne forutsetninger for organisatorisk læring, spesielt i en verden preget av konstant og rask endring. Nøkkelaspekter ved organisasjonslæring er at læring foregår når ansatte samhandler mens de finner og løser problemer. De viktigste forskningsstrømmene innen dette feltet faller inn under terminologiene Organisasjonslæring og Læringsorganisasjon, ofte brukt om hverandre. Det teoretiske rammeverket som presenteres i denne studien vil forsøke å knytte sammen disse to strømmer. Litteraturen understreker også viktigheten av å utvikle en dynamisk læringskultur i en organisasjon; tilllærte felles normer, antagelser verdier som varierer fra kultur til kultur. Målet med denne studien er å dekonstruere hvordan organisasjonslæring tar form i sammenheng med introduksjonen av Agile innovasjonsmetoder. Studien undersøker psykologiske mekanismer som er til stede i en sosio-teknologisk endringsprosess. Det setter grunnlaget for en innledende empirisk utforskning av Design Sprint-metoden, en kamptestet og mye brukt prosess, men også et fenomen med svært lite eksisterende forsking bak seg. Studeins resultater baserer seg på kvalitative intervjuer fra 8 informanter i ledelsesdomenet. Funn fra analysen presenteres over tre ulike nivåer (individ-, team- og organisasjonsnivå). Denne studien vil derfor gjennomgå eksisterende forskning på faktorer involvert i både kreativitet og innovasjon. De læringsprosseser og egenskaper ved Design Sprint metoden vil deretter diskuteres fra et kulturelt perspektiv for å se hvordan de informerer videre Smidige overganger og støtter en vellykket smidig adopsjon. Studien foreslår at ethvert forsøk på å påvirke kulturen i organisasjonen krever flere tilnærminger. Det bidrar med nyttig innsikt i hvordan bedrifter kan gå over til mere handlingsorienterte metoder til bruk i personalopplæring som engasjerer medlemmer av organisasjonen på forskjellige nivåer og gjennom selskapets funksjonelle enheter.
dc.description.abstractOrganizational learning in any organization is vital to its successful performance, especially in a world characterized by constant and rapid change. Key aspects of organizational learning theory are that learning happens when people interact while finding and solving problems. The main streams of research in this field fall under the terminologies of Organizational Learning and Learning Organization, often used interchangeably. A broad theoretical framework is presented in this study that identifies a critical point of inflexion that links the two streams. The literature also stresses the importance of developing a dynamic learning culture within an organization; the learned, shared, tacit assumptions that vary from culture to culture. The objective of this study is to therefore deconstruct how organizational learning takes shape in a context where Agile innovation methods are introduced, and the psychological mechanisms present in a socio-technological change process. It also provides an initial empirical exploration of The Design Sprint method, a widely used, battle-tested process, but a topic almost wholly unexplored in the extant literature. The results are based on eight qualitative interviews from practitioners in the management domain. The analysis provides a comprehensive levels-of-analysis framework to review extant research into enabling factors implicated in both creativity and innovation. Key characteristics of the Design Sprint method are reviewed. These factors are then discussed through a cultural lens as antecedents to informing Agile transition and affecting successful agile adoption. This paper concludes that any attempt to try to affect an organization’s culture requires a plurality of approaches. The practical implication of these insights implies companies should adopt a more action-oriented methodology when it comes to staff training that engages members of the organization at different levels and throughout the company’s functional units.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign Sprints as the go-to-method in Agile workflows A qualitative study of its characteristics and effects on the cultural DNA as a multilevel learning process informing Agile Transition and Adoption
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel