Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaumann, Karin
dc.contributor.authorØby, Oskar
dc.date.accessioned2022-02-18T18:25:29Z
dc.date.available2022-02-18T18:25:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79688510:48005271
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980283
dc.description.abstractKrisen som etterfulgte COVID-19-pandemien førte til store omveltninger i arbeidslivet og stilte både arbeidsgivere og arbeidstakere overfor store utfordringer. Formålet til studien var derfor å undersøke hvordan organisasjoner, ledere og ansatte endret og tilpasset seg krisen. Studien er basert på semi-strukturerte intervjuer med elleve informanter fra samfunnskritiske organisasjoner innenfor gods- og varetransportnæringen i Trøndelag. Funnene ble videre analysert med tematisk analyse. Fra analysen fremkom seks temaer: aktivitetsendringer og fysiske forandringer i organisasjonen, endringer hos ansatte under krisen, økt digitalisering, krisehåndtering og beredskap, ledelsens håndtering av krisen og opplevelser av og håndtering av organisasjonsendringene. Resultatene viser at organisasjonene ikke var godt nok forberedt på denne type krise, og gjorde reaktive responser på farer og risikoer ettersom de oppstod. Organisasjonene kunne med fordel utviklet flere proaktive prosedyrer og systematisert sikkerhetsprosesser i større grad for være forberedt på framtidige kriser. Organisasjonene gjorde likevel effektive tilpasninger på nye krav, noe som kan legge et grunnlag for å gjøre proaktive prosesser i framtiden. Dette kan gjøre at de blir bedre rustet for å takle framtidige uforutsette hendelser. Resultatene viste at ledere økte sin samhandling med ansatte og ga de mer myndighet i deres arbeid. Flere ansatte opplevde økt frykt og usikkerhet, men det ble også rapportert om økt endringsvillighet og arbeidsinnsats i krisen. Studien viser derfor at både organisasjoner, ledere og ansatte endret og tilpasset seg krisen på relativt effektivt, men organisasjonene kan i større grad ta proaktive grep for å bli bedre forberedt på nye kriser.
dc.description.abstractThe new type of crisis that followed the COVID-19 pandemic induced large changes in working life and made both employers and employees face major challenges. The aim of this study was to investigate how organizations, leaders and employees changed and adapted to this crisis. The study was based on semi-structured interviews with eleven participants from critical services within the goods- and transport sector in Trøndelag, Norway. Six themes emerged from the thematic analysis: activity-changes and physical changes the organization, employee changes during the crisis, increased digitalization, crisis management and preparedness, leadership coping with the crisis and experiences of and dealing with organizational change. The results showed that the organizations weren´t adequately prepared for the crisis and showed reactive responses to risks and dangers. The organizations could therefore benefit from doing more proactive processes and systematize their safety-practices further to be better prepared for future crises. Although, the organizations did effective adaptions to rapidly changing demands, which could contribute to build a foundation for proactive responses to face unforeseen events in the future. The analysis further showed that leaders increased their level of interactions with employees who experienced increased fear and uncertainty. It was also reported higher degrees of readiness for change and willingness to contribute for employees. Hence, the study shows that the organizations, the leaders and their employees changed and adapted to the crisis in relatively effective ways, but could benefit from proactive safety-procedures to be better prepared for future crises.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOrganisasjonsendring og tilpasning En kvalitativ studie av samfunnskritiske organisasjoner under COVID-19-pandemien
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel