Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristoffersen, Laila
dc.contributor.advisorSteinsbekk, Aslak
dc.contributor.advisorStøen, Ragnhild
dc.contributor.authorKrogstad, Kristine
dc.date.accessioned2022-02-16T18:19:13Z
dc.date.available2022-02-16T18:19:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:95931354:35360217
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2979506
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Det blir stadig flere nyfødt intensiv-avdelinger med eneromsstruktur i Norden. Eneromsstruktur gir, sammen med familiesentrert omsorg, gunstige effekter for de inneliggende familiene. Relasjonen mellom foreldrene og sykepleierne ved avdelingene er betydningsfull for optimal omsorg til familiene. Hensikt: Hensikten med studien var å undersøke foreldrenes opplevelse av relasjonen til sykepleierne under innleggelse ved en nyfødt intensiv-avdeling med eneromsstruktur. Metode: En kvalitativ studie med individuelle, semi-strukturerte dybdeintervju av foreldre til barn inneliggende ved en kategori 3c nyfødt intensiv-avdeling med eneromsstruktur på et universitetssykehus i Norge. Ni mødre og åtte fedre til elleve premature eller syke nyfødte barn deltok i studien mellom oktober 2020 til januar 2021. Analysen av datamaterialet ble gjort med systematisk tekstkondensering. Resultat. Det ble identifisert fire hovedtema: 1) Relasjonen mellom foreldrene og sykepleierne påvirker foreldrenes opplevelse av trygghet og mestring på enerom. 2) Eneromsstruktur bidrar til ubalanse i relasjonen mellom foreldrene og sykepleierne. 3) Omgivelsene påvirker samarbeidet mellom foreldrene og sykepleierne. 4) Kontinuitet påvirker relasjonen mellom foreldrene og sykepleierne. Konklusjon: Resultatene viser at det er behov for tiltak som styrker relasjonen mellom foreldrene og sykepleierne, da den påvirker foreldrenes opplevelse av mestring, trygghet og trivsel under innleggelsen. Utbedret barselomsorg ved avdelingen, bedre kontinuitet i sykepleien, økt privatliv for foreldrene og tydelig ansvarsfordeling mellom foreldrene og sykepleierne kan være slike tiltak.
dc.description.abstractBackground: The number of neonatal intensive care units (NICU) with single-family room design is increasing. This design, together with family-centered care, have several positive effects for the families at NICU. The relationship between parents and nurses is important for optimal care for the families. Aim: The aim of the study was to investigate the parents' experience of the relationship with the nurses during admission to a NICU with single family room structure. Method: A qualitative study with individual, semi-structured interviews of parents of children admitted to a NICU with single-family room design at a university hospital in Norway. Nine mothers and eight fathers of eleven premature or sick newborns participated in the study between October 2020 to January 2021. The data was analyzed using systematic text condensation. Results: Four main themes were found. 1) The relationship between parents and nurses affects the parents' perception of safety. 2) The single-family room design contributes to an imbalance in the relationship between the parents and nurses. 3) The environment affects the cooperation between the parents and the nurses. 4) Continuity in the nursing staff affects the relationship between parents and nurses. Conclusion: The results show a need for measures that strengthen the relationship between parents and nurses, as it affects the parents' experience of coping, sense of security and well-being during hospitalization. Improved maternity care at the ward, better continuity in nursing staff, increased privacy for parents and a clear division of responsibilities between parents and nurses are examples of possible measures.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleForeldres opplevelse av relasjonen med sykepleierne under innleggelse ved en nyfødt intensiv-avdeling med eneromsstruktur
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel