• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evaluering av tobakkskampanjen "Røyken tar pusten fra deg". Evaluering av det offentlige tobakksforebyggende arbeidet i Norge 2003-2007 rapport 9 fra HEMIL

Larsen, Elisabeth; Rise, Jostein; Lund, Karl Erik
Research report
Thumbnail
Åpne
sirusskrifter3.06.pdf (326.9Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/297890
Utgivelsesdato
2006
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for psykologi [3425]
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [41952]
Originalversjon
SIRUS skrifter. 116 p. SIRUS, 2006  
Sammendrag
Denne rapporten presenterer evalueringen av tobakkskampanjen ”Røyken tar pusten fra deg”

som ble gjennomført rett over nyttår 2006 av Sosial- og helsedirektoratet. Hovedmålsettingen

med massemediekampanjen var å bidra til at (1) flere ønsket å slutte å røyke, og (2) å øke

folks kunnskap om KOLS (Kronisk obstruktiv lungesykdom).

Kampanjen bestod av flere komponenter. Det ble vist TV-sendte spotter i form av personlige

vitnesbyrd der pasienter med KOLS fortalte om hvordan det er å leve med sykdommen.

Personlige vitnesbyrd antas å vekke negative emosjoner, som igjen kan være et grunnlag for

modifikasjon av atferd. Kampanjen bestod også av annonser og radiospotter som beskrev og

informerte om KOLS-sykdommen. I tillegg var det informasjon på ulike nettsider, der man

kunne lese mer om KOLS og laste ned filmsnuttene fra Sosial- og helsedirektoratets

hjemmesider. Et sentralt budskap var også å informere om hjelp til røykeslutt.

Flere ulike PR-tiltak fra direktoratet i kampanjeperioden førte til mye redaksjonelt stoff i

print- og etermedier.

Problemstillinger

Evalueringen av kampanjen ”Røyken tar pusten fra deg” ble i hovedsak konsentrert rundt TV-

spottene. Hensikten var å undersøke om det hadde skjedd endringer i folks kunnskap om

KOLS, om andelen røykere i befolkningen var lavere etter kampanjen, og om det var

forandringer i kognitive variabler som anses å styre røykeatferd. Ulike emosjonelle og

kognitive reaksjoner på kampanjen ble også undersøkt. Respondentene ble delt i ulike

røykestatusgrupper (dagligrøykere, av–og-til-røykere, ikke-røykere) for å undersøke

eventuelle forskjeller mellom dem. Mer konkret spur
Utgiver
SIRUS, Statens institutt for rusmiddelforskning
Serie
SIRUS Skrifter;3/2006

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit