Evaluering av tobakkskampanjen "Røyken tar pusten fra deg". Evaluering av det offentlige tobakksforebyggende arbeidet i Norge 2003-2007 rapport 9 fra HEMIL
Research report

View/ Open
Date
2006Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [2772]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [34985]
Original version
SIRUS skrifter. 116 p. SIRUS, 2006Abstract
Denne rapporten presenterer evalueringen av tobakkskampanjen ”Røyken tar pusten fra deg”
som ble gjennomført rett over nyttår 2006 av Sosial- og helsedirektoratet. Hovedmålsettingen
med massemediekampanjen var å bidra til at (1) flere ønsket å slutte å røyke, og (2) å øke
folks kunnskap om KOLS (Kronisk obstruktiv lungesykdom).
Kampanjen bestod av flere komponenter. Det ble vist TV-sendte spotter i form av personlige
vitnesbyrd der pasienter med KOLS fortalte om hvordan det er å leve med sykdommen.
Personlige vitnesbyrd antas å vekke negative emosjoner, som igjen kan være et grunnlag for
modifikasjon av atferd. Kampanjen bestod også av annonser og radiospotter som beskrev og
informerte om KOLS-sykdommen. I tillegg var det informasjon på ulike nettsider, der man
kunne lese mer om KOLS og laste ned filmsnuttene fra Sosial- og helsedirektoratets
hjemmesider. Et sentralt budskap var også å informere om hjelp til røykeslutt.
Flere ulike PR-tiltak fra direktoratet i kampanjeperioden førte til mye redaksjonelt stoff i
print- og etermedier.
Problemstillinger
Evalueringen av kampanjen ”Røyken tar pusten fra deg” ble i hovedsak konsentrert rundt TV-
spottene. Hensikten var å undersøke om det hadde skjedd endringer i folks kunnskap om
KOLS, om andelen røykere i befolkningen var lavere etter kampanjen, og om det var
forandringer i kognitive variabler som anses å styre røykeatferd. Ulike emosjonelle og
kognitive reaksjoner på kampanjen ble også undersøkt. Respondentene ble delt i ulike
røykestatusgrupper (dagligrøykere, av–og-til-røykere, ikke-røykere) for å undersøke
eventuelle forskjeller mellom dem. Mer konkret spur