Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteinsbekk, Silje
dc.contributor.advisorSkalicka, Vera
dc.contributor.authorMariussen, Kristi Larsen
dc.contributor.authorSpigset, Nina Pleym
dc.date.accessioned2022-02-11T18:19:25Z
dc.date.available2022-02-11T18:19:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:92483746:9513175
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2978556
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractPersonlighet er et veletablert konsept i psykologisk teori og forskning, og nevrotisime er det personlighetstrekket forskere har vært mest opptatt av. Fordi nevrotisisme er assosiert med flere ugunstige utfall og for å kunne hemme utvikling av maladaptive nivå av nevrotisime, trenger vi kunnskap om hvilke faktorer som påvirker trekkets utvikling. Denne studien anvendte et utviklingspsykologisk perspektiv på personlighetspsykologi, og undersøkte om barnets internaliserende symptomer, emosjonsregulering, konflikt med mor, far og bestevenn, og opplevelser av stressende livshendelser prospektivt predikerte nevrotisisme, og om disse assosiasjonene var bidireksjonelle. Data ble samlet inn annethvert år fra et populasjonsutvalg (analyseutvalg: n = 719) av norske barn da de var 10, 12 og 14 år med spørreskjema og intervju. Studien benyttet Random Intercept Cross-Lagged Panel Model (RI-CLPM), en avansert statistisk metode som skiller assosiasjoner på det intrapersonlige nivået ("within-person level") fra assosiasjoner på det interpersonlige nivået ("between-person level"). Resultatet viste at barnets nivå av nevrotisisme ble positivt predikert av konflikt med hans/hennes far (10 til 12 år), konflikt med hans/hennes bestevenn (12 til 14 år) og opplevelser av alvorlige stressende livshendelser (12 til 14 år). Internaliserende symptomer og emosjonsregulering predikerte ikke nevrotisisme. Når det gjaldt den motsatte retningen på sammenhengen viste resultatet at høyere nivå av nevrotisisme predikerte mer konflikt med far (12 til 14 år), og flere opplevde alvorlige stressende livshendelser (12 til 14 år). Disse to prediktorene var derfor bidireksjonalt relatert til nevrotisime. Oppsummert indikerer funnene at konflikt i nære relasjoner og stressende livshendelser øker sannsynligheten for høyere nivå av nevrotisime på individnivå.
dc.description.abstractPersonality is a well-established concept in psychology. Yet, there are gaps in our knowledge about personality development. As neuroticism is linked to a range of adverse outcomes, its development should be studied. Applying a developmental framework to personality psychology, the present study examined whether the child’s internalizing symptoms, emotion regulation, relationship conflict with mother, father and best friend, and the experience of stressful life events prospectively predicted neuroticism, and whether these associations were bidirectional. Data were collected biennially from a community sample (analysis sample: n = 719) of Norwegian children when they were 10, 12 and 14 years old by means of questionnaires and interviews. The present study utilized an advanced statistical method, called Random Intercept Cross-Lagged Panel Model (RI-CLPM), differentiating within-person level and between-person level associations. The results showed that the child’s level of neuorticism was positively predicted by conflict with his/her father (10 to 12 years), conflict with his/her best friend (12 to 14 years), and the experience of severe stressful life events (12 to 14 years). Internalizing symptoms and emotion regulation did not predict neuroticism. Regarding the opposite direction of influence, higher levels of neuroticism predicted more conflict with father (12 to 14 years), and the experience of severe stressful life events (12 to 14 years), revealing bidirectional associations between these predictors and neuroticism. In sum, our study identifies conflict in close relationships and stressful life events as predictors in the development of neuroticism on an individual level.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDevelopment of Neuroticism From Middle Childhood to Adolescence. The Impact of Child and Environment Characteristics
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel