Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHamnes, Bente
dc.contributor.authorTrollnes, Anne Kristin Hole
dc.date.accessioned2022-02-01T18:19:58Z
dc.date.available2022-02-01T18:19:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77255139:47003028
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976419
dc.description.abstractAntall kreftpasienter i Norge øker jevnt og flere behandles poliklinisk. For å legges inn på sykehus må kreftpasientene oftest legges inn via akuttmottak. Akuttmottak er kjent for å være et sted med stor pasientpågang og med fokus på akutt kritisk syke pasienter. Temaet for denne oppgaven er kreftpasienters opplevelse av opphold i akuttmottak. Dette er en kvalitativ studie med deskriptiv fenomenologisk analysemetode. Det er gjennomført semistrukturerte intervjuer med 8 kreftpasienter om deres opplevelse av opphold i akuttmottaket. Resultatene viser at kreftpasienter opplever akuttmottaket som et samlebånd som er laget for akutt kritisk syke pasienter. Forløpet i akuttmottaket oppleves som slitsomt og unødvendig. Men å komme til akuttmottak oppleves som en trygghet og kreftpasientene får ofte god omsorg der. På tross av dette er det varierende grad av opplevelse av høflighet og kompetanse. Kreftpasientene ønsker å bli tatt imot av onkolog fordi de opplever kompetansen som bedre enn hos leger i akuttmottak. Sykepleiere står for det meste av omsorgen, men mangler kompetanse på prosedyrer som VAP og PICC Line. Kreftpasienter ser på akuttmottaket som en omvei til behandling fordi det ikke skjer noe kreftrelatert behandling der. De ønsker selv et mer tilrettelagt pasientforløp som tar hensyn til hvor mange ganger man legges inn for samme symptom. Resultatene i denne studien sammenfaller med studier gjort i andre land, både når det gjelder opplevelser av opphold i akuttmottaket og ønske om et bedre pasientforløp. Det er et utfordrende skjæringspunkt når behandlingen i akuttmottak skal være pasientsikker for de akutt kritiske syke, men omsorgsfull for de kronisk syke. Mulige tiltak kan være å ha et hurtigere pasientforløp der blodprøver og et raskt overblikk blir gjort i akuttmottak før videreføring til kreftavdeling. I tillegg er det viktig å avklare forventningene som kreftpasienter har til akuttmottak og sykehuset.
dc.description.abstractThe number of cancer patients in Norway is increasing steadily and more are being treated as outpatients. In order to be admitted to hospital, cancer patients most often have to be admitted trough an emergency department. The emergency department is known for being a place with overcrowding focused on acutely critically ill patients. The theme for this thesis is cancer patients' experience of staying in an emergency room. This is a qualitative study with descriptive phenomenological analysis method. Semi-structured interviews have been conducted with 8 cancer patients about their experience of staying in the emergency department. The results show that cancer patients experience the emergency department as an assembly line made for acutely critically ill patients. The process in the emergency room is perceived as tiring and unnecessary. Nevertheless, coming to the emergency department is experienced as a security and cancer patients often receive good care there. Despite this, there is a varying degree of experience of courtesy and competence. Cancer patients want to be admitted by an oncologist because they experience the competence as better than with doctors in the emergency department. Nurses are responsible for most of the care, but lack expertise in procedures such as VAP and PICC Line. Cancer patients see the emergency department as a detour to treatment because there is no cancer-related treatment there. They themselves want a more adapted patient course that takes into account how many times one is admitted for the same symptom. The results of this study coincide with studies conducted in other countries, both in terms of experiences of staying in the emergency department and the desire for a better patient process. It is a challenging intersection when the structure in the emergency department is to be patient-safe for the acutely critically ill, but caring for the chronically ill. Possible measures may be to have a faster patient course where blood tests and a quick overview are done in the emergency department before being transferred to the cancer ward. In addition, it is important to address the expectations that cancer patients have for the emergency department and the hospital.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAkuttmottak på godt og vondt - Kreftpasienters opplevelse av opphold i akuttmottak
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel