dc.description.abstract | Facilities Management er en ledelsesfunksjon av det som i en samlebetegnelse kalles for
støttetjenester i et selskap, med andre ord det som ikke er kjernevirksomheten. Det er et
mål at Facilities Management skal utvikle disse tjenestene slik at de er med på å
forbedre effektiviteten til organisasjonens primære mål.
Det har vært en kraftig økning i kjøp av Facilities Management, og omfanget ser ut til å
vokse.
Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan slike anskaffelser gjennomføres og om
det tas strategiske valg ved kjøp av Facilities Management som er tilpasset den enkelte
organisasjon. Bakgrunnen for undersøkelsene var at vi var usikre på om det er
gjennomreflekterte strategier som legges til grunn. Det vil si om anskaffelsene foretas
som en følge av trender i markedet fremfor strategiske valg som understøtter målene i
kjernevirksomhetens strategi. Behovet for en kontraktstrategi som inneholder elementer
for alle faser i anskaffelsesprosessen vil være en god hjelp for å ivareta målene med
anskaffelsen. En kontraktstrategi vil også være et verdifullt verktøy for å få en
gjennomtenkt prosess.
Problemstillingene i oppgaven tar for seg hvilke kontraktsmodeller som er aktuell for
kjøp av Facilities Management og hvilke elementer som bør inngå i en kontraktstrategi.
Gjennom undersøkelse av de ulike kontraktsmodellene ser vi på om det finnes en
sammenheng mellom modell og resultat og om det finnes bedre modeller enn de som
benyttes. Gjennom å identifisere elementene i en kontraktstrategi vil undersøkelsene
kunne vise om det utarbeides strategier som er tilpasset målet med anskaffelsen og
hvilket element som vektes tyngst.
Undersøkelsene viser at det er lite fokus på kontraktsmodeller og hva disse representerer
med tanke på rollefordeling og ansvar. Det benyttes i all hovedsak to modeller som på
hver sin side representerer ytterpunktene. Det er lite trolig at det er disse to modellene
som er best egnet til å oppnå målene i de ulike selskapene.
Det er andre modeller som er bedre tilpasset den virkelige situasjonen og som bedre
dekker det behovet kundene etterspør. Den kontraktsmodellen vi har utviklet har vi kalt
Total Facilities Services Management –TFSM.
Total Facilities Services Management
er en modell hvor ledelsesfunksjonen,
Facilities Management, ligger hos
kunden.
Ledelsesfunksjonen som anskaffes er
en ledelse og koordinering av de
utførende på operativt nivå, men
ivaretar ikke utformingen av
rammebetingelsene for
leveransen.
Det er innhentet for lite data til å fastslå om det er sammenheng mellom de ulike
kontraktsmodellene og opplevd resultat. Rent økonomisk trekkes Total Facilities
Management frem som den økonomisk beste modellen.
Anskaffelsene som vi har undersøkt mangler en gjennomarbeidet kontraktstrategi som
ivaretar målene med anskaffelsen.
I oppgaven har vi identifisert de elementene som minimum bør inngå i en
kontraktstrategi. Kontraktstrategien kan inneholde flere elementer og må tilpasses hver
enkelt anskaffelse.
Undersøkelsene viser også at anskaffelsene mangler fokus på effektivisering og
forbedring av kjernevirksomheten. Hovedfokuset i kontraktene legges på
kostnadseffektivisering av støttetjenestene, og ikke på resultatet hos den sluttbrukeren
som tjenestene skal leveres til. Effektiviseringsbegrepet ser ut til å kun dekke den
eventuelle besparelsen selskapet har på lavere kostnader til støttetjenestene. | nb_NO |