Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBruvik, Arild
dc.contributor.authorInstefjord, Roger
dc.date.accessioned2015-06-05T11:54:40Z
dc.date.available2015-06-05T11:54:40Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/284686
dc.description.abstractFacilities Management er en ledelsesfunksjon av det som i en samlebetegnelse kalles for støttetjenester i et selskap, med andre ord det som ikke er kjernevirksomheten. Det er et mål at Facilities Management skal utvikle disse tjenestene slik at de er med på å forbedre effektiviteten til organisasjonens primære mål. Det har vært en kraftig økning i kjøp av Facilities Management, og omfanget ser ut til å vokse. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan slike anskaffelser gjennomføres og om det tas strategiske valg ved kjøp av Facilities Management som er tilpasset den enkelte organisasjon. Bakgrunnen for undersøkelsene var at vi var usikre på om det er gjennomreflekterte strategier som legges til grunn. Det vil si om anskaffelsene foretas som en følge av trender i markedet fremfor strategiske valg som understøtter målene i kjernevirksomhetens strategi. Behovet for en kontraktstrategi som inneholder elementer for alle faser i anskaffelsesprosessen vil være en god hjelp for å ivareta målene med anskaffelsen. En kontraktstrategi vil også være et verdifullt verktøy for å få en gjennomtenkt prosess. Problemstillingene i oppgaven tar for seg hvilke kontraktsmodeller som er aktuell for kjøp av Facilities Management og hvilke elementer som bør inngå i en kontraktstrategi. Gjennom undersøkelse av de ulike kontraktsmodellene ser vi på om det finnes en sammenheng mellom modell og resultat og om det finnes bedre modeller enn de som benyttes. Gjennom å identifisere elementene i en kontraktstrategi vil undersøkelsene kunne vise om det utarbeides strategier som er tilpasset målet med anskaffelsen og hvilket element som vektes tyngst. Undersøkelsene viser at det er lite fokus på kontraktsmodeller og hva disse representerer med tanke på rollefordeling og ansvar. Det benyttes i all hovedsak to modeller som på hver sin side representerer ytterpunktene. Det er lite trolig at det er disse to modellene som er best egnet til å oppnå målene i de ulike selskapene. Det er andre modeller som er bedre tilpasset den virkelige situasjonen og som bedre dekker det behovet kundene etterspør. Den kontraktsmodellen vi har utviklet har vi kalt Total Facilities Services Management –TFSM. Total Facilities Services Management er en modell hvor ledelsesfunksjonen, Facilities Management, ligger hos kunden. Ledelsesfunksjonen som anskaffes er en ledelse og koordinering av de utførende på operativt nivå, men ivaretar ikke utformingen av rammebetingelsene for leveransen. Det er innhentet for lite data til å fastslå om det er sammenheng mellom de ulike kontraktsmodellene og opplevd resultat. Rent økonomisk trekkes Total Facilities Management frem som den økonomisk beste modellen. Anskaffelsene som vi har undersøkt mangler en gjennomarbeidet kontraktstrategi som ivaretar målene med anskaffelsen. I oppgaven har vi identifisert de elementene som minimum bør inngå i en kontraktstrategi. Kontraktstrategien kan inneholde flere elementer og må tilpasses hver enkelt anskaffelse. Undersøkelsene viser også at anskaffelsene mangler fokus på effektivisering og forbedring av kjernevirksomheten. Hovedfokuset i kontraktene legges på kostnadseffektivisering av støttetjenestene, og ikke på resultatet hos den sluttbrukeren som tjenestene skal leveres til. Effektiviseringsbegrepet ser ut til å kun dekke den eventuelle besparelsen selskapet har på lavere kostnader til støttetjenestene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectFacilities Managementnb_NO
dc.subjectKontraktstrateginb_NO
dc.subjectKontraktsmodellnb_NO
dc.subjectAnskaffelsernb_NO
dc.titleKontraktstrategi for anskaffelse av FM-tjenesternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel