Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHellum, Tor Erik
dc.date.accessioned2015-05-07T10:32:06Z
dc.date.available2015-05-07T10:32:06Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/283293
dc.description.abstractProblemstillingen som danner fundamentet for dette masterprosjektet omhandler hva fenomenet «motstand mot læring» innebærer. Videre var målet å si noe om hvilken effekt slik motstand har på elevers læringsutbytte. På bakgrunn av denne problemstillingen ble en hypotese formulert: «Motstand mot læring har en negativ effekt på elevenes læringsutbytte». For å kunne belyse dette både teoretisk og empirisk ble fire læringsteorier gjennomgått for å kunne gi en forklaring på hva læring er. Denne utledningen danner grunnlaget for en forklaringsmodell for hva motstand mot læring er, og hvilken effekt dette har på elevers læringsutbytte. Ved hjelp av en tematisk analyseinspirert tilnærming ble datamaterialet analysert, og funnene gjort rede for gjennom diskusjon av teori og empiri. Det overordnede temaet, hovedfunnet, som ble identifisert indikerer at motstand mot læring slett ikke er noe uoverkommelig hinder, men snarere et viktig trinn på veien mot dypere læring. Dermed indikerer resultatet av dette prosjektet at motstand mot læring kan ha en positiv effekt på elevers læringsutbytte. På bakgrunn av dette ble hypotesen funnet ugyldig.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleMotstand mot læring i klasserommet - En kvalitativ studie om motstand mot læring, hva det innebærer og hvilken effekt det har på læringsutbyttetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel