dc.description.abstract | Problemstillingen som danner fundamentet for dette masterprosjektet omhandler hva fenomenet «motstand mot læring» innebærer. Videre var målet å si noe om hvilken effekt slik motstand har på elevers læringsutbytte. På bakgrunn av denne problemstillingen ble en hypotese formulert: «Motstand mot læring har en negativ effekt på elevenes læringsutbytte». For å kunne belyse dette både teoretisk og empirisk ble fire læringsteorier gjennomgått for å kunne gi en forklaring på hva læring er. Denne utledningen danner grunnlaget for en forklaringsmodell for hva motstand mot læring er, og hvilken effekt dette har på elevers læringsutbytte. Ved hjelp av en tematisk analyseinspirert tilnærming ble datamaterialet analysert, og funnene gjort rede for gjennom diskusjon av teori og empiri. Det overordnede temaet, hovedfunnet, som ble identifisert indikerer at motstand mot læring slett ikke er noe uoverkommelig hinder, men snarere et viktig trinn på veien mot dypere læring. Dermed indikerer resultatet av dette prosjektet at motstand mot læring kan ha en positiv effekt på elevers læringsutbytte. På bakgrunn av dette ble hypotesen funnet ugyldig. | nb_NO |