Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFladset-Skrove, Mathea Margrethe
dc.date.accessioned2015-05-07T09:03:04Z
dc.date.available2015-05-07T09:03:04Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/283289
dc.description.abstractMobbing er et fenomen som i de siste tiår har fått større oppmerksomhet både i internasjonal og skandinavisk forskningslitteratur, og i skolene og samfunnet forøvrig. Fokus har i stor grad vært rettet mot skolebarn. I forhold til førskolebarn, vet vi imidlertid lite om helt basale forhold slik som forekomsten av mobbing og hvem som blir mobbet. Formålet ved mitt arbeid var derfor å øke denne kunnskapen ved å kartlegge forekomst av og korrelater til viktimisering med hensyn til mobbing. Dette ble gjort ved å undersøke barne-m foreldre- og barnehagerapportert viktimisering i et representativt utvalg av 935 4-åringer i Trondheim. Resultater viste at forekomst varierte etter rapportør: Barn 18,8%, 95% CI:[16.7-21.0], foreldre 10,7%, 95% CI[9.3-12.2], barnehageansatte 5,2%, 95% CI]4.3-6.1]. Videre var det ingen sammenheng mellom foreldres og barns rapportering, men derimot et moderat sammenfall mellom barnas og barnehagepersonalets rapportering og mellom barnehagepersonalets og foreldres rapportering. Korrelatene til viktimisering varierte etter rapportør av viktimisering. Barn som selv rapporterte at de hadde blitt viktimisert hadde lav sosial klasse, høy direkte og relasjonell aggresjon, høy opposisjonell adferd, sosialt inhibert og var avvist fra andre barn. Barn som foreldre mente hadde blitt viktimisert, derimot, var kjennetegnet av lav sosial kompetanse og høy depresjon. Barn som barnehagepersonalet rapporterte hadde blitt viktimisert var oftere gutter, hadde lav sosial klasse, sosial kompetanse og språkkompetanse. De skårte høyere på direkte aggresjon, depresjon, angst, ADHD, opposisjonell atferd, og hadde lav kvalitet på lærer-barn relasjon. Dette sammelignet med barn ikke utsatt for mobbing. Ved økt problematikk økte også sjansen for at disse barna ble ansett som ofre. Videre ble den unike effekt til hver av korrelatene undersøkt separat i modeller for barne-, foreldre- og lærerrapport. Her ble modell for barn og lærerrapport statistisk signifikante, med varierende profil etter rapportør. Dette arbeidet viser at mobbing er et problem for norske 4-åringer, og var forbundet med en rekke sosiodemografiske forhold, forhold ved barnet, og barnets sosiale relasjoner. Forebygging og intervenering er ut fra dette viktig selv hos førskolebarn, og burde bli gjennomført med hensyn til de tre omtalte områdene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectMobbing er et fenomen som i de siste tiår har fått større oppmerksomhetnb_NO
dc.titleMobbing i barnehagen: forekomst, korrelater og øynene som sernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel