Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjøen, Odd Morten
dc.contributor.advisorNøst, Torunn Hatlen
dc.contributor.authorMegard, Hilde Heltne
dc.date.accessioned2021-11-19T18:21:05Z
dc.date.available2021-11-19T18:21:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:78586759:4935747
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2830557
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Det er et viktig mål med primærforebyggende arbeid å sikre gode oppvekstforhold og utviklingsmuligheter for alle barn og unge, og at alle barn og familier skal motta hjelp og støtte som svarer til de behov den enkelte har. Tidlig inkludering av foreldre i samarbeid rundt barns vansker, anses som viktig både med bakgrunn i foreldre sin posisjon til å kunne hjelpe, deres innflytelse og innvirkning på barns utvikling, men også fordi dette er en rett foreldrene har til medvirkning. Til tross for at foreldre regnes som den viktigste faktoren for å lykkes med tidlig hjelpetiltak for barn og unge, foreligger det lite forskningsbasert kunnskap om foreldre sine erfaringer med de hjelpetilbud som tilbys. Mange barn og familier trenger samordnede og gode støttesystem tidlig, noe som krever samarbeid og innsats på tvers av fagområder, etater og profesjonelle, noe som kan være utfordrende å få til. Teori om barns utvikling, risiko og beskyttende faktorer som påvirker denne, presenteres og drøftes sammen med annen forskning på foreldrestøttende tiltak. Hensikt og problemstilling: Hensikten med studien var å utforske foreldre sine erfaringer fra deltakelse i tverrfaglig hjelpetilbud for barn, og hvordan de opplever slikt samarbeid når noe er vanskelig. Problemstillingen var, hvilke erfaringer har foreldre med tverrfaglig hjelpetilbud for barn, når barnet viser tidlige tegn på vansker? Metode: Denne studien er kvalitativ og basert på semistrukturert intervju med ni informanter, åtte mødre og en far. Funnene ble inndelt i kategoriene: erfaringer med de som skal hjelpe, erfaringer med hjelpen vi fikk, og erfaringer med måten å bli møtt på. Resultat: Resultatene viste at informantene hadde varierte erfaringer fra deltakelse i tverrfaglig hjelpetilbud for barn, relatert til hjelpen de mottok og måten de ble møtt på. Mange informanter hadde negative erfaringer med inngangen til hjelpetilbudet, noe som påvirket ønsket om videre hjelp og samarbeid. Flere kjente seg sårbare i møte med fagpersoner og hjelpeapparat. Informantene hadde også varierte erfaringer med hjelpen de ble tilbudt. Måten å bli møtt på i selve møtesituasjonen og tverrfagligheten i tilbudet ble av mange informanter omtalt positivt. Konklusjon: Denne studien om hvilke erfaringer foreldre har fra deltakelse i tverrfaglig hjelpetilbud for barn, viser at foreldre erfarer tverrfaglig konsultasjonsteam som et positivt hjelpetilbud. Dette relateres til tverrfagligheten i tilbudet, organisering, erfaringsmessig og faglig kompetanse hos fagpersoner som deltar. Resultatene viser at mange foreldre kjenner seg sårbare i møte med fagpersoner og hjelpeapparat, og at dette ofte er relatert til måten bekymring om barn blir tatt opp med foreldre. Foreldre sine erfaringer er også relatert til fagpersoner sin kunnskap om hjelpetilbudet, og fagpersoners trygghet og kompetanse relatert til vanskebilder og risiko. Studien kan ha implikasjoner for praksis ved å synliggjøre et behov for økt bevissthet relatert til foreldres sårbarhet hos fagpersoner i tjenestene, og kunnskap om hvordan tilbud om hjelp og bekymring om barn bør tas opp med foreldre. Det er behov for videre forskning på foreldre sine erfaringer, og hvilken hjelp som tilbys hvem og hvorfor, for å kunne utvikle tilpassede hjelpetilbud for barn og foreldre. Nøkkelord: Foreldres erfaringer, barns psykiske helse, tverrfaglig samarbeid, forebygging, tidlig innsats.
dc.description.abstractAbstract Background: It is an important goal in primary prevention work, to ensure good upbringing conditions and development opportunities for all children and young people, and that all children and families should receive help and support that corresponds to the needs of the individual. Early inclusion of parents in collaboration around children’s difficulties, are considered important both based on parents’ positions to be able to help, their influence and impact on children`s development, but also because this is a right the parents have to participation. Even though parents are considered the most important factor for success of early help measures for children and young people, little is known about parents’ experiences with the help offered to them. Many children and families need a coordinated and good support systems early on, which requires cooperation and efforts across disciplines, agencies, and professionals, which can be challenging to achieve. Theory of child development, the risks and protective factors that affect it, are presented, and discussed together with other research on parental support measures. Purpose: The purpose of the study was to explore parents` experiences from participation in interdisciplinary help services for children, and how they experience such cooperation when something is difficult. The research question was, what experiences do parents have with interdisciplinary help services for children, when children show early signs of difficulties? Methods: This study is qualitative study and based on semi - structured interviews with nine informants, eight mothers and one father. The findings were divided into the categories: experiences with those who will help, experiences with the help we received and experiences with the way to be met. Results: The result showed that the informants had varied experiences from participation in interdisciplinary help services for children, related to the help they received and the way they were met. Many informants had negative experiences with the entrance to the help service, which affected the desire for further help and cooperation. Several felt vulnerable in meetings with professionals and support services. The informants also had varied experiences with the help they were offered. The way to be met in the actual meeting situation and the interdisciplinarity in the offer was discussed positively by many informants. Conclusion: This study on what experiences parents have from participating in interdisciplinary help services for children, shows that parents experience interdisciplinary consultation team as a positive help offer. This is related to the interdisciplinarity of the offer, organization, experiential and professional competence of participating professionals. The results show that many parents feel vulnerable in meetings with professionals and support service, and that this often is related to the way concerns about children are raised with parents. Parents`experiences are also related to professionals`knowledge of the help offered, and professionals`security and competence related to difficulties and risk. The study may have implication for practice by highlighting a need for increased awareness of parental vulnerability among professionals in the services, and knowledge of how offers of help and concern for children should be addressed with parents. There is a need for further research on parents`experiences, and what help is offered to whom and why, to develop customized help for the individual child and parents. Keywords: Parents`experiences, children`s mental health, interdisciplinary collaboration, prevention, early intervention
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Sammen om barna" Tverrfagligsamarbeid om barn fra 0 - 16 år , med foreldre som viktig samarbeidspart. En kvalitativ studie om foreldres erfaring med hjelpetilbudet tverrfaglig konsultasjonsteam, når barnet viser tidlige tegn til vansker.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel