• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekten av indikerte tiltak for forebygging av depresjon og angst hos barn og ungdom: En systematisk litteraturgjennomgang

Costache, Alexandra
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Hovedoppgave - Alexandra Costache (673.5Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/282726
Utgivelsesdato
2014
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for psykologi [2155]
Sammendrag
Angst og depresjon er de hyppigste psykiske lidelsene i barne- og ungdomsårene og assosiert med betydelige negative psykososiale konsekvenser. Denne litteraturgjennomgangen undersøkte forebyggende effekter av indikerte tiltak mot angst og depresjon, rettet mot barn og ungdom med subkliniske angst- og/eller depresjonssymptomer, samt variabler som kan påvirke utfallet av en gjennomført intervensjon. I alt 22 artikler ble inkludert i gjennomgangen, med funn fra 15 enkeltstående randomiserte og kontrollerte effektstudier. Disse ble organisert etter hvilken lidelse de er ment å forebygge og intervensjonsform. Et flertall av studiene (75 %) tilknyttet forebygging av depresjon oppnådde en betydelig reduksjon i symptomnivåer og/eller forebygget utvikling av klinisk depresjon. Effektstørrelsene var i hovedsak lave til moderate. En kort gruppeintervensjon på seks sesjoner basert på teori fra kognitiv atferdsterapi bemerket seg med spesielt gode resultater. Kunnskapsgrunnlaget tilknyttet forebygging av angst, og av depresjon og angst sammen var mangelfullt. Effekten av denne typen tiltak kunne derfor ikke vurderes. Variabler som ble funnet å moderere effekt av depresjonsforebyggende intervensjoner var deltakernes kjønn, opprinnelig symptomtrykk, forklaringsstil, rusmiddelbruk og forekomst av negative livshendelser, samt hvorvidt deres foreldre var deprimerte eller ikke. Resultatene indikerer at skolen er en god forebyggingsarena for internaliserende problematikk, og at det bør satses mer på skolebasert forskning med aktive kontrollgrupper og langsiktig oppfølging, samt fokuseres på opplæring og evaluering av bærekraftig intervensjonsleveranse.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit