Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBroks, Karoline Dilling
dc.date.accessioned2015-04-28T07:44:06Z
dc.date.available2015-04-28T07:44:06Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/282607
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan aspirantene på Flyskolen opplever å være i et miljø med høyt prestasjonspress, i tillegg til hvordan de bruker mental trening for å prestere. Lazarus (1966) og Lazarus og Folkman (1984) sine teorier om stress og mestring ble anvendt som utgangspunkt for det teoretiske rammeverket. Videre ble det inkludert teori og forskning om mental trening, hvor det ble lagt hovedvekt på visualisering og tilstedeværelse. I studien ble det benyttet en kvalitativ metodetilnærming, og empirien er hentet fra aspiranter som har gått på Flyskolen i Bardufoss. Det ble utført 10 intervjuer, og tematisk analyse har blitt brukt som tilnærming til innsamlingen av data og analyse. Resultatene viser at informantene har opplevd at det har vært krevende og belastende å være en del av et slikt prestasjonsorientert miljø. Videre ble det identifisert tre hovedtemaer i analysen som omhandlet mentale mestringsstrategier de har benyttet seg av. Disse var indre dialog, fokus framover og visualisering. Studien konkluderer med at mental trening kan ha spilt en positiv rolle for å mestre situasjonen informantene var i. Det kan videre se ut til at dette har virket inn på prosesser som har vært av betydning for deres prestasjoner på Flyskolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleMental trening i et miljø med høyt prestasjonspress - En kvalitativ studie av aspirantenes opplevelser fra Flyskolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel