• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mellom kunst og kommers - Atelier Ilsvikas transformasjon fra kunstnerkollektiv til kreativ business i årene 2000-2012

Trondal, Astrid K. S.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master_01_astridtrondal (1).pdf (897.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/281541
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier [491]
Abstract
I senere tid har det blomstret frem en fascinasjon for kulturnæringer. Ideer og

kreativitet blir regnet for å være sentrale elementer for nyskaping og innovasjon i

næringslivet og økonomien. Kulturnæringspolitikken i Norge ble utformet som et nytt

politisk område i skjæringsfeltet mellom kultur og næring fra midten av 2000-tallet.

Jeg har valgt å sette fokus på Atelier Ilsvika, en kulturnæringsbedrift i Trondheim, og

sett på hvordan denne virksomheten har utviklet seg i årene mellom 2000 og 2012.

Dette ses i lys av den politiske og forvaltningsmessige utformingen av

kulturnæringspolitikk i Norge, Sør-Trøndelag og Trondheim. For å danne et grunnlag

for analysen har jeg intervjuet åtte informanter, lest en rekke forskningsrapporter,

politiske dokumenter, og interne dokumenter fra Atelier Ilsvika.

Oppgaven er bygget opp kronologisk. Kapittel 2 tar for seg perioden 2000-2009, fra

Atelier Ilsvikas spede start, frem til virksomheten flyttet inn i nye lokaler i

Spikerfabrikken i Ila. I samme periode gav regjeringen Bondevik II Nærings- og

handelsdepartementet Østlandsforskning i oppdrag å kartlegge kulturnæringers

økonomiske betydning i Norge, og kort tid etter ble Stortingsmelding nr. 22

(2004-2005) Kultur og næring utgitt. Det forskningsmessige grunnlaget for denne

stortingsmeldingen ble gitt av Østlandsforskning, som definerte og rammet inn hva

kulturnæring i norsk forstand skulle anses for å være.

Kapittel 3 tar for seg regional- og lokalpolitisk forankring av nasjonal

kulturnæringspolitikk, og hvordan Atelier Ilsvika tilpasset seg dette gjennom en økt

grad av profesjonalisering i perioden 2009-2011. Atelier Ilsvika søkte i 2010

Trondheim kommune om midler til «Transformasjon», et utviklingsprosjekt med mål

om en fast ansatt prosjektleder som skulle utvikle ateliéret ytterligere. I kapittel 4 ser

jeg på hvordan dette utviklingsprosjektet gikk fra å være plan til å bli praksis, knyttet

til prosjektlederens stilling i perioden 2011-2012.

Jeg identifiserer disse tre periodene som faser, eller innramminger, som jeg kaller

henholdsvis kollektivet, fabrikken og businessen. I kapittel 5 analyserer jeg hvordan

disse rammene konstrueres, oversvømmes og deretter reinnrammes, ved bruk av

teoretiske perspektiver fra Michel Callon.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit