Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBatt-Rawden, Kari
dc.contributor.authorChristiansen, Anette
dc.date.accessioned2021-10-07T17:23:37Z
dc.date.available2021-10-07T17:23:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77288006:46219927
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788527
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er skrevet i forbindelse med avslutning av studiet Master i helsefremmende lokalsamfunnsarbeid. I studiet har det blant annet vært søkelys på mobilisering av ressurser individuelt og på systemnivå, samt hvordan lokale tiltak kan bidra til å fremme helse i deler av befolkningen, eller befolkningen generelt. Sosiale medier er en plattform og en arena der ungdom befinner seg daglig. Dagens ungdom har vokst opp i en tid der mye av kommunikasjonen foregår digitalt, med venner for sosial omgang, og for å innhente informasjon og kunnskap, samt underholdning. Mange tilbringer flere timer i døgnet på sosiale medier via sin telefon. Dette er åpenbart blitt en kanal man kan nå ungdom på. Thale Maria Krohn Engvik alias Helsesista gjorde dette. Hun opprettet egen Snapchatkonto for ungdom, på bakgrunn av manglende tid som helsesykepleier til å snakke med alle som ønsket. Hun kunne legge ut informasjon, samt at hun la til rette for at ungdom kunne stille sine spørsmål. Ungdataundersøkelser viser at dagens ungdom opplever mye stress, og det i en periode der de er mer følsomme for påvirkninger. Helsetjenesten, og spesielt de forebyggende tjenestene i en kommune er pålagt å ha et lavterskeltilbud til ungdom, og å treffe ungdom på de arenaer de er. Kan Snapchat være en slik arena? Ønsket med denne studien, var å få innsikt i hvilket potensiale Snapchat har for å fremme helse hos ungdom. Det er gjennomført et fokusgruppeintervju med fem jenter, siste års elever ved videregående skole. Tre hovedkategorier ble valgt. Den første er tema og innhold for Snapchat. Den andre er hva som bør publiseres, hvordan Snapchat kan brukes til informasjon og kunnskapsformidling. Den tredje kategorien omfatter respons, knyttet til behovet for en svartjeneste og tilgjengelighet. Administrasjon av en Snapchatkonto, som omhandler hva ungdom forventer av de som formidler på Snapchat, hvordan de fremstår, og betingelser for å følge Snapchatkontoen. Brukermedvirkning er ikke bare en sterk anbefaling når nye tilbud og tjenester skal utvikles, men også lovfestet. Denne studien gir en innsikt i hva ungdom tenker er viktig og hvordan de tenker Snapchat kan brukes som en helsefremmende arena i en kommune. Det kan synes som om nettopp Snapchat er en godt egnet arena til dette formålet, som et supplement til allerede eksisterende tjenester. Snapchat er lett tilgjengelig og ivaretar noen forhold ungdom savner ved dagens ordinære tjenester. Utfordringen er å bruke det riktig slik at ungdom ser det som en attraktiv konto å følge, slik at de har nytte av den. I dette spiller også brukermedvirkning en rolle.
dc.description.abstractThis masterthesis is written in association with the final of the studies of Master in Health Promotion in Community Care. Social Media is a platform and an arena where the youth are active on daily bases. Today’s youth have grown up in a world where much of the communications are digital, for friends with social relations, to gather information and knowledge, and entertainment. The youth spend many hours a day on their phones. This is obviously a channel to reach the youth. Thale Maria Krohn Engvik, mostly known as Helsesista, did connect with the youth on social media. She established her own Snapchat for youth in her job as a school nurse, because her lack of time to speak to all the people who wanted to speak with her. She could post information and aligned the possibility for the youth to ask questions. Youth data surveys show that today’s youth are experiencing lots of stress, in a period where they are more vulnerable for influences. Healthcare in a county are obligated to serve the youth with a method which is simple and easy to follow, and to reach the youth on their own arena. Can Snapchat be one of these? The Purpose with this study was to get insight in the potential Snapchat could contribute health to youth. The study includes a focusgroup interview with five girls, who attend last year at Videregående skole. Three main categories were chosen: Theme and content for Snapchat. What should be published, How can we you use Snapchat for information and spreading of knowledge. Response, according to the need of an answering function and availability. Administration of a Snapchat account, which include if the administrator’s actions meet the expectations of the youth, how they appear, and regulations to follow the Snapchat. Users feedback isn’t just a recommendation when new services and offerings are expanded but is statutory. This Study gives insight in what the youth thinks is important and how they think Snapchat can be used as a health caring arena in a community. It appears that Snapchat definitely is well suited for this purpose, as a supplement to already exciting services. Snapchat is easily accessible and represents some relations the youth are missing with today’s offerings. The Challenge is to use it correctly according to the youth to make it attractive to follow, so they can gain benefit from it. This is also where the users feedback matters.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSnapchat som helsefremmende arena
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel