Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJenssen, Ander Todal
dc.contributor.authorSaari, Hedda Elise
dc.date.accessioned2021-09-28T17:35:21Z
dc.date.available2021-09-28T17:35:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80180343:14964435
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784605
dc.description.abstractMed økende bruk av sosiale medier blant voksende deler av den norske befolkning, ser denne oppgaven på hvilke konsekvenser dette kan ha for politisk kunnskap. Tidligere arbeid indikerer at sosiale medier har liten effekt eller negativ effekt. Samtidig skiller Norge seg ut med en statsfinansiert allmennkringkaster, en kommersiell allmenkringkaster og høy bruk av disse kanalene for informasjon. Her ses det på hvordan sosiale medier kan spille inn på kunnskapsnivået. Før dette vurderes opp mot hvordan dette kan påvirke kunnskapsgapet. For å svare på dette brukes Valgundersøkelsen fra 2013 og 2017. Empirien viser at sosiale medier blir sett på som lite viktig av store deler av befolkningen. For flertallet av de som ser den som viktig, er dette i kombinasjon med tradisjonelle medier. Brukere av tradisjonelle medier har høyere kunnskap også sammenlignet med de som kombinerer med sosiale medier. De som kun bruker sosiale medier er en så liten gruppe at det er vanskelig å ha signifikante funn her.
dc.description.abstractWith the increasing use of social media among growing sections of the Norwegian population, this thesis looks at the consequences this may have for political knowledge. Previous research indicates that social media has little or no effect. At the same time, Norway stands out with a state-funded public service broadcaster, a commercial public service broadcaster and high use of these channels for information. Here we look at how social media can influence the level of knowledge. Before this is assessed against how this can affect the knowledge gap. To answer this, the Election Surveys from 2013 and 2017 are used. Empirical evidence shows that social media is seen as unimportant by large sections of the population. The majority of those who see social media as an important source of information use it in combination with traditional media.Users of traditional media also have higher knowledge compared to those who combine with social media. Those who only use social media are such a small group that it is difficult to have significant findings here.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSosiale medier sin påvirkning politiske kunnskap hos norske velgere - En kvantitativ analyse på mediebruk blant norske velgere og konsekvensene dette har på politisk kunnskap
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel