Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngebrigtsen, Jan Erik
dc.contributor.authorNerland, Karina Øien
dc.date.accessioned2021-09-28T17:35:11Z
dc.date.available2021-09-28T17:35:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80187349:9920429
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784601
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractLektorutdanningen har som formål å skape sammenheng mellom profesjonsfag, fagstudier og praksis, men i studier kommer det frem at lektorstudentene er kritiske til integrasjonen mellom undervisning og praksisopplæring. De opplever misnøye med teoriens relevans for praksis og etterspør tydeligere sammenheng og hjelp til å koble teori og praksis. Denne oppgaven ser på hvordan lektorstudenter i kroppsøving og idrettsfag opplever og anvender teoretisk og praktisk kunnskap i utdanningen. Problemstillingen for denne oppgaven er: «Hvordan opplever og anvender lektorstudenter teoretisk og praktisk kunnskap i utdanningen sin?» I tillegg til å se på denne problemstillingen, vil det også undersøkes om det er forskjeller i opplevelsene med tanke på kjønn og hvor langt man har kommet i studieløpet. Det blir derfor også en underproblemstilling: «Hvordan påvirkes opplevelsene av kjønn og hvor langt man har kommet i studieløpet?» For å svare på problemstillingene settes søkelyset på ulike kunnskapsformer, og tilegnelse og anvendelse av kunnskap, samt tidligere forskning på opplevelse av utdanning og forholdet mellom teori og praksis. Det ble benyttet en kvalitativ metodisk tilnærming, hvor det ble gjennomført intervju av seks lektorstudenter, tre fra 6. semester på utdanningen og tre fra 8. semester på utdanningen, hvor fordelingen er tre kvinnelige informanter og tre mannlige informanter. Analysene viser at det er den teoretiske kunnskapen som i størst grad oppleves som unødvendig og lite relevant, mens den praktiske kunnskapen oppleves som mest relevant og blir mest satt pris på. Dette kan begrunnes i at kroppsøving er et praktisk fag, hvor aktivitet er i fokus. Det kommer også frem opplevelser av et gap mellom teori og praksis, det er vanskelig å anvende den teoretiske kunnskapen i praksis, og studentene trenger hjelp til dette. Den praktiske kunnskapen er enklere å anvende i praksis, da den oppleves som mer praksisnær. Noe annet som kommer frem i analysene er at det er en tendens til at de kvinnelige informantene er mer positive til den teoretiske kunnskapen enn de mannlige informantene, samt at 8. semester er mer kritisk til utdanningen og dens relevans, og evnen til å anvende kunnskap fra universitetet i praksis enn hva 6. semester er. Studentene fra 8. semester er mer negative til betydningen av teoretisk kunnskap, og til koblingen mellom teori og praksis. Nøkkelord: utdanning, kunnskap, teoretisk, praktisk, anvendelse, kroppsøving
dc.description.abstractAlthough the aim of teacher education is to link subjects and teaching practice, studies demonstrate that the integration of teaching and teaching practice is not satisfactory for students. In particular, findings shows that students are dissatisfied with the relevance of theory in relation to practice, seeking a clearer context and additional support in connecting theory and practice. This thesis investigates how teacher students in physical education and sports subjects experience and implement theoretical and practical knowledge in physical education teaching in practice. Based on the above, the problem statement is as follows: “How do teacher students experience and implement theoretical and practical knowledge in their education?” Besides examining this issue, it will be investigated whether there are differences in the experiences based on gender and how far one has progressed in this course of study. Thus, a sub-research question: “How do gender and how far one has progressed in the course of study affect the experiences?” is formulated to explore the topic. In addition to previous research on educational experience and the relationship between theory and practice, various forms of knowledge, knowledge acquisition and knowledge application were used to answer the problem statements. A qualitative methodological approach by interviewing six students, three from the sixth semester and three from the eight semester, was used to investigate the problem. Moreover, an equal distribution of female and male informants was used to ensure balance in the responses obtained. According to the findings, theoretical knowledge is perceived as the most unnecessary and irrelevant, whereas practical knowledge is perceived as the most relevant and appreciated. This is justified by the fact that physical education is a practical subject that emphasizes activity. The findings further illustrate the gap between theory and practice, as the theoretical knowledge is difficult to implement in practice and students often require assistance with the implementation of theoretical knowledge. Since practical knowledge is seen as more practical it is simpler to implement afterward. Another finding from the analysis is those female informants are more positive about theoretical knowledge than male informants ant that the eight semester students criticize education and its relevance, as well as the ability to implement knowledge from university in practice more than the sixth semester students. Furthermore students in eight semester are more skeptical of the value of theoretical knowledge and the relationship between theory and practice. Keywords: education, knowledge, theoretical, practical, implementation, physical education
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAnvendelse av teoretisk og praktisk kunnskap i kroppsøvingsutdanning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel