Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngebrigtsen, Jan Erik
dc.contributor.authorHjørnerød, Caroline
dc.date.accessioned2021-09-28T17:35:10Z
dc.date.available2021-09-28T17:35:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80187349:9880017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784599
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractKroppsøving blir fremmet som et fag som skal motivere til en fysisk aktiv livsstil også etter avsluttet skolegang (Utdanningsdirektoratet, 2020). Deltakelse i faget har vist seg å øke sannsynligheten for at elever beveger seg senere i livet, og trivsel har vist seg å være viktig for deltakelse (Bjerke, Lyngstad & Lagestad, 2016; Kirk, 2005). Denne oppgaven undersøker sammenhenger mellom fysisk selvoppfatning og trivsel i kroppsøving på skolen og under hjemmeskole. Grunnet korona har elever periodevis gjennomført kroppsøving hjemme, og det er dermed relevant å undersøke trivsel også her. Basert på tidligere forskning ser oppgaven også på sammenhenger mellom opplevelsen av å ikke få til, deltakelse i idrett, fysisk aktivitet, trivsel i konkurranse og trivsel i kroppsøvingsformene, og drøfter sammenhenger i lys av kjønn. For å undersøke trivsel ble kvantitativ metode benyttet. Det ble gitt ut en spørreundersøkelse, som besto av 63 spørsmål og påstander, til 89 elever ved en ungdomsskole i Nordland. Utvalget besto av 45 jenter og 44 gutter. Analysene av dataene ble gjort i STATA. Først ble det utarbeidet sammensatte skalaer for fysisk kompetanse og utseende. Deretter ble det gjort analyser for å finne gjennomsnitt og standardavvik for variablene, og t-test for å se disse i forhold til kjønn. Det ble også gjennomført regresjonsanalyser med trivsel i kroppsøving på skolen og trivsel i kroppsøving under hjemmeskole som avhengige variabler. Resultatene viser at elever trives godt i kroppsøving, og at de trives best i kroppsøving på skolen. Gutter trives bedre i begge formene, men trivselen var mer jevn under hjemmeskole. I forhold til fysisk kompetanse var det en sammenheng mellom positive oppfatninger og trivsel i begge kroppsøvingsformene, mens positive oppfatninger av utseende kun hadde sammenheng med trivsel på skolen. Under hjemmeskole var det en sammenheng mellom negative oppfatninger av utseende og trivsel. Å ikke få til hadde en sammenheng med trivsel på skolen, mens trivsel under hjemmeskole hadde en sammenheng med å få til. Samlet opplevde elevene å få til mest på skolen. Når det kommer til deltakelse i idrett og fysisk aktivitet ble det funnet en sammenheng mellom idrettsdeltakelse, hyppig fysisk aktivitet og trivsel på skolen, mens det under hjemmeskole var en sammenheng mellom ikke-deltakelse, lavere fysisk aktivitet og trivsel. I forhold til trivsel i konkurranse var det en sammenheng mellom trivsel i begge formene for kroppsøving og høyere grad av konkurranse. Samlet forklarer de uavhengige variablene 59,1% av variansen i trivsel for kroppsøving under hjemmeskole og 15,9% under hjemmeskole, noe som tyder på variasjon i trivsel blir påvirket av ulike faktorer i kroppsøvingsformene.
dc.description.abstractPhysical education (PE) should motivate to a physically active lifestyle even after finishing school (Utdanningsdirektoratet, 2020). Participation has been shown to increase the probability that students are active later, and well-being has been shown as important for participation (Bjerke et al., 2016; Kirk, 2005). This thesis examines connections between physical self-perception and well-being in PE at school and during homeschool. Due to the coronavirus, students have periodically performed PE at home, and it is thus relevant to examine well-being here. Based on previous research, the thesis also looks at connections between the experience of not achieving, sports participation, physical activity, well-being in competition, and well-being in PE at school and during homeschool, and discusses connections in light of gender To investigate well-being, a quantitative method was used. A survey, consisting of 63 questions and statements, was given to 89 students at a secondary school in Nordland. 45 were girls and 44 boys. The analyzes were performed in STATA. First, composite scales were developed for physical competence and appearance. Then analysis was performed to find averages and standard deviations, and a t-test to see them in relation to gender. Regression analyses were performed, with well-being in PE at school and during homeschool as dependent variables. The results show that students' well-being in PE is good and that their well-being at school is better than during homeschool. Boys show a higher degree of well-being in both forms of PE, but it was more even during homeschool. In relation to physical competence, there was found a connection between positive perceptions and well-being in both forms of PE, while positive perceptions of appearance were only related to well-being at school. During homeschool, there was a connection between negative perceptions of appearance and well-being. Not being able to achieve had a connection with well-being at school, while well-being during homeschool had a connection with achieving. Overall, the students experienced the most achievement at school. When it comes to participation in sports and physical activity, a connection was found between sports participation, frequent physical activity, and well-being at school. During homeschool, on the other hand, there was a connection between non-participation, lower physical activity, and well-being. In relation to well-being in competition, there was a connection between well-being in both forms of PE and a higher degree of competition. The independent variables explain 59,1% of the variance in well-being for PE at school, and 15,9% during homeschool, which indicates that well-being is affected by various factors in the different forms of PE.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTrivsel i kroppsøving på skolen og i kroppsøving under hjemmeskole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel