Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngebrigtsen, Jan Erik
dc.contributor.authorLian Hansen, Ane
dc.date.accessioned2021-09-28T17:35:04Z
dc.date.available2021-09-28T17:35:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80187349:9950716
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784594
dc.description.abstractSAMMENDRAG I fagfornyelsen beskrives kroppsøving som mer enn bare et fysisk aktivitetsfag. Faget skal nå i en større utstrekning også være et læringsfag. På tross av dette er det i dag få studier som har sett på faktisk læring av didaktiske virkemidler i faget. Hensikten med denne masteroppgaven er på bakgrunn av dette å undersøke et spesifikt virkemiddel i kroppsøvingsundervisningen for å se om det gir læring hos elever. Oppgaven har derav valgt å se nærmere på refleksjon da det å reflektere er nevnt opptil flere ganger i fagets nye læreplan. Videre finner en også refleksjon innenfor konstruktivisme og sosiokulturalisme. Refleksjon beskrives her som et virkemiddel for å fremme læring. Derimot er ikke læringseffekten av refleksjon i dagens skole så godt kjent. Denne masteroppgaven søker derfor å se nærmere på tematikken. For å besvare oppgavens problemstilling ble prosjektet gjennomført i en klasse på 10.trinn. Gjennom kvalitative forskningsintervjuer og en underordnet kvantitativ klasseundersøkelse ble dataene samlet inn. Fire informanter fra klassen ble rekruttert til intervju, mens totalt 22 elever deltok i undersøkelsen. På forhånd hadde alle deltatt i to kroppsøvingstimer som begge inneholdt refleksjon. Masteroppgavens analyse og resultater viser at refleksjon i kroppsøving kan gi læring gjennom tenkning og bevissthet. Informantene oppga at de ble mer bevisst læringsmålet for timen som følge av refleksjonen, samt at de opplevde å få flere tanker rundt timens tematikk. Oppgavens analyse gir derimot ikke svar på hva som eksplisitt fremmer læring under selve refleksjonsprosessen. Faktorer som skriftliggjøring og interaksjon med medelever blir her diskutert. Oppgaven viser derfor til en helhetlig refleksjonsprosess som grunnlag for læring. Mer forskning rundt refleksjon i kroppsøving behøves trolig derfor i fremtiden for å fullt og helt kunne forstå virkemiddelets læringseffekt. Nøkkelord: Refleksjon, læring, kroppsøving
dc.description.abstractABSTRACT In the new curriculum, physical education is described to be more than just physical activity, it is also described as a subject which should provide learning. Despite this, there are currently few studies that have investigated the learning outcomes of didactic instruments in the subject. The aim of this master's thesis is therefore to investigate a specific learning tool to see if it promotes learning. The thesis has chosen to look more closely at reflection as reflecting is mentioned up to several times in the new curriculum. Furthermore, one also finds reflection within constructivism and socioculturalism, here it is acknowledged as a mobilizer of learning. On the other hand, the learning effect of reflection in school is not well known. Hence, this master's thesis wants to take a closer look at the topic. To answer the question, the project was implemented in one class of 10th graders. Through qualitative research interviews and a subordinate quantitative class survey, the data were collected. Four informants from the class were recruited for the interviews, while a total of 22 pupils participated in the survey. Before this, everyone had participated in two physical education classes, both of which included reflection. The master's thesis analysis and results show that reflection in physical education can provide learning through thinking and awareness. The informants stated that they became more aware of the learning aim because of the reflection, and that they experienced more thoughts about the lesson’s topic. The thesis' analysis, on the other hand, does not provide an answer to what explicitly promotes learning during the reflection process itself. Factors such as writing and interaction with fellow pupils were discussed. The thesis therefore refers to a holistic reflection process as a basis for the learning outcomes. More research on reflection in physical education is probably needed in the future to fully understand the instrument's learning effect. Keywords: reflection, learning, physical education
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGir refleksjon i kroppsøving læring?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel