Ledelse og forvaltning av trenerressurser i ungdomshåndballen
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven er en casestudie av håndballavdelingen i en utvalgt norsk håndballklubb, med fokus på hvordan klubben praktiserer ledelse og forvaltning av trenerressurser i ungdomshåndballen, for å fremme spiller- og prestasjonsutvikling. Opplevelsene og erfaringene de involverte ressursene sitter med er sentrale aspekt jeg forsøker å belyse. Som teoretisk rammeverk tar jeg for meg teorier knyttet til Human Resource Management, og hvordan klubben gjennom god ledelse og forvaltning av sine trenerressurser kan fremme måloppnåelse og prestasjoner. Sentralt i HRM og denne studien står arbeidet med identifisering, rekruttering, utvikling, oppfølging og ivaretakelse av trenerressursene, for å sikre at klubben fyller sine trenerbehov og tilrettelegger for kompetanse og langvarig engasjement. For å svare på dette benyttet jeg meg av kvalitative forskningsintervju for å få en innsikt i hvordan klubbledelsen, trenerne og det øvrige apparatet rundt lagene opplever klubbens arbeid, samt refleksjoner rundt de vervene de besitter og hva som ligger til grunn for deres motivasjon og engasjement. Hovedfunnene tyder på at det ikke jobbes veldig målrettet og strukturelt når det kommer til identifisering og rekruttering av trenere med håndballkompetanse, men at det er gode muligheter til å satse mer på intern rekruttering, samt ekstern rekruttering gjennom å opparbeide seg gode nettverk, og gjennom samarbeid med andre klubber og utdanningsinstitusjoner. Det var store variasjoner knyttet til informantenes syn på klubbens ledelse, og særlig opplevelsen av støtte og anerkjennelse. Fokus på kompetanse og utvikling sto sterkt på bakgrunn av tilrettelegging for kursing, men trenerne la vekt på å senke terskelen for å ta kurs slik at det også kunne stilles krav til dette. Det fremkom også et tydelig ønske om at klubben selv kunne ha et større og mer gjennomgående fokus på utvikling internt, gjennom samarbeid og erfaringsutveksling. Betydningen av kompetanseutvikling ble trukket ram som en sentral faktor for å oppleve mestring, som også påvirket utholdenheten i rollen som trener. Kontinuitet i ledelsesrollene ble trukket fram som en viktig faktor når det kom til forutsetningene for god ledelse, dette på bakgrunn av kunnskapsgrunnlag, praksiser og relasjoner. Det ble også lagt vekt på et ønske om at organisasjonen kunne profesjonaliseres ytterligere gjennom å ansette en person til å jobbe spesifikt som trenerutvikler. Dette for å følge opp og utvikle trenerressursene i klubben, men også som en avlastning for klubbens ledere. This master's thesis is based on a case study of a youth department in a handball club, and aims to study how the coaches perception of organizational practices towards leadership and management helps them reach the goals surrounding player development. A central aspect of this is to get insight of the human resources experience and reflections regarding their involvement as volunteers in the club. The theoretical framework used to contextualise this, is based on Human Resource Management theory, and how an organization through good leadership of its human resources can get a competitive advantage in their field, and heighten the organization's achievements to meet its demands and goals. Important aspect of this is the identification, recruitment, development and maintaining of trainer resources to fill the clubs need of competent coaches. Being a case study, the methodological approach was based on qualitative interviews, and based on the generated material I tried to analyse the informants' experience in their role as a volunteer worker, their motives, and reflections surrounding how their expectations are met, and how they are managed by their leaders. The empirical data suggests there were no strategical approach to identify and recruit competent handball trainers, but that the club had great prerequisites to recruit trainers from within the organization, and by building networks and cooperation with other clubs and schools. There were variations considering the informants' experiences and feeling of support and recognition from the organization's leaders. There was a noticeable focus on competencies and development of the trainers, through courses and communication, but there were no specific demands regarding their knowledge and experience to be qualified as coaches of the youth teams. A unison wish from the participants was that the club could work more strategically towards a body of knowledge which they all could benefit from, and learn more from each other. This was also stated as a means that could contribute to heightened motivation through the feeling of mastery, as well as affiliation towards the club. An interesting finding was the importance of continuity among the leaders in the organization, due to their significance for the relations, and knowledge surrounding the volunteers wishes and needs, and the strategic practices in the organization. It was also pointed to a step to further professionalize the organization through the hiring of a coach developer. This was a factor the participants reflected on could contribute to heightened competence and knowledge in the club, and ease the load on the leaders to promote long time engagement and continuity.