Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVilla, Mariann
dc.contributor.authorLunestad, Åshild
dc.date.accessioned2021-09-28T17:34:07Z
dc.date.available2021-09-28T17:34:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80180813:9049835
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784561
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er ungdoms oppvekst på bygda i Norge, og hvordan den henger sammen med flytting fra norske bygder. Målet er å få innsikt hvordan bygdeungdommens oppvekst påvirker deres fremtidsplaner, hva som kjennetegner ungdommene som ønsker å bli i bygda, og hva sosiale nettverk og tilhørighet til heimbygda betyr for ungdommens flyttevalg. For å svare på min problemstilling har jeg gjennomført 9 dybdeintervju med ungdom fra en bygd i Trøndelag. Dataene har jeg tolket med utgangspunkt i empirinære koder og narrativ analyse. Mitt teoretiske rammeverk er fokusert rundt begrep og teori knyttet til bygd, mobilitet og sosial kapital. I min analyse finner jeg at bygdeungdom med en oppvekst preget av aktiv deltagelse i fritidsaktiviteter og sterke familiebånd i bygda, de jeg kaller «rotfesta og aktive», er de som i størst grad ønsker og planlegger en fremtid på bygda. Dette gjelder særlig de i denne gruppen som også har bondebakgrunn. Disse ungdommene har sterke sosiale nettverk, mye sosial kapital, og sterk tilhørighet til heimbygda, gjennom aktivitet og familie. Det er ungdom uten familierøtter i bygda, «førstegenerasjons bygdeungdom», som er minst sikre på om de ønsker en fremtid i bygda, spesielt de som har følt på seg utenfor på grunn av deres tilflytter-status. Det virker til at opplevd tilhørighet, familie røtter, og deltagelse i sosiale nettverk i oppveksten står sentralt når det kommer til hvem som ønsker å bli i bygda. Jeg finner også to narrativ som ble sentrale når bygdeungdommen beskrev sin oppvekst og planer for fremtiden. Deres egne «idylliske bygdeoppvekst», med fantastisk natur de kunne benytte seg av, trygghet, nærhet til familie, og deltagelse i aktiviteter, legger grunnlaget når de beskriver ønsket om en fremtid i bygda, nettopp fordi de vil gi dette videre til egne barn. Men før de stifter familie i bygda vil alle mine informanter ut av bygda i en periode – «en tur ut». Dette er knyttet til ønske om utdanning, men også om å oppleve noe nytt utenfor bygda.
dc.description.abstractThe focus for this project is the experience of growing up in rural Norway, and how this is connected to youth leaving their rural homes. The aim is to gain insight in how rural youths’ upbringing influence their plans for the future, what characterises rural youth who wish to stay, and what social networks and their feeling of belonging means for their mobility choices. To answer my questions, I conducted nine interviews with teenagers from a rural village in Trøndelag. I have been inspired by narrative analysis in my analysis of the data and my theoretical framework includes theory related to rurality, mobility, and social capital. In my analysis I find that rural youth with an upbringing characterized by active participation in activities and strong family ties in the village, who I call “rooted and active”, to the greatest extent plans for a future in their village. This is especially true for those in this group with a farming background. These youths have social capital, strong social networks and feel a strong sense of belonging, through activities and family. Youth without family roots in the village, “first generation rural youth”, are not as sure if they want a future in the village, especially those who have felt as outsiders because of their “immigrant” status. It would seem like the feeling of belonging, family roots, and participation in social networks in their upbringing is central when it comes to who wishes to stay in the village. I also find two central narratives in the youths’ descriptions of their upbringing and plans for the future. Their own “idyllic rural upbringing”, with amazing nature they took advantage of, security, closeness to their family, and participation in activities, is central when they describe their desire for a future in the village, because they want to pass this on to their future children. But before they wish to return to start their families, all my informants want to leave their village for some time – “a trip out”. This is related to the desire for education, but also to the wish to experience something new outside their village.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ bli eller dra? Om ungdoms oppvekst og fremtidsplaner i en bygd i Norge
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel