Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMehus, Ingar
dc.contributor.authorTromsnes, Knut
dc.date.accessioned2021-09-28T17:33:40Z
dc.date.available2021-09-28T17:33:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80187205:49895761
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784544
dc.description.abstractI denne mastergradsoppgaven vil jeg redegjøre for talentutviklingsmiljøet i Strindheim skiklubb, med en holistisk og økologisk tilnærming. Jeg vil ta for meg utviklingsmiljøet både på mikro- og makronivå, for å beskrive kompleksiteten ved talentutvikling (Henriksen, 2010). Forskningsfeltet rundt langrenn bærer preg av mye fysiologisk forskning, og lite om hvordan drive kunnskapsbasert og suksessfull talentutvikling av unge talentfulle langrennsløpere. Oppgaven søker derfor å gi en helhetlig fordypning i hvordan elementer og aktører i utøverens utviklingsmiljø kan bidra og samarbeide for at unge langrennsutøvere kan utvikle og utnytte sitt potensiale. Denne studien viser hvordan Strindheim skiklubb danner gode relasjoner mellom sine utøvere, i et inkluderende og mangfoldig aktivitetstilbud i ung alder, ved hjelp av ivrige foreldre. Videre avdekker studien et essensielt og godt samarbeid med Heimdal Videregående skole (Heimdal VGS), som gir juniorutøvere gode muligheter for utvikling i et stort og ressurssterkt miljø. Heimdal VGS har gode og kompetente trenere som utvikler selvstendig og gode utøvere både i og utenfor langrennssporet. Med en solid klubb i ryggen og gode fasiliteter har utøverne gode forutsetninger for å oppnå utvikling i et stort og likesinnet miljø på Heimdal VGS. Både klubben og Heimdal VGS har en langsiktig tilnærming til talentutvikling. Utad fremstår Strindheim skiklubb som en solid og veletablert skiklubb, som er gode både i bredden og toppen av norsk langrennssport. Til tross for dette har klubben en noe manglende rød tråd og organisatorisk strategi for klubbens utøvergrupper. Dette virker likevel ikke å være kritisk for utøvernes utvikling, en av grunnene til det er samarbeidet med Heimdal VGS. Studien avdekker en svak relasjon mellom junior- og seniorutøverne i klubben, dette står til kontrast fra tidligere studier av utviklingsmiljø i individuelle idretter (Henriksen, 2010). Klubben viser likevel at de ønsker å satse på sine utøvere gjennom deres fremoverlente seniorsatsing; team Strindheim. Her har klubben skapt et profesjonalisert og godt felleskap for klubbens seniorutøvere som ønsker å satse på langrenn, som også gir juniorutøverne en trygghet om at de i fremtiden kan satse videre. Klubben er kjent med utfordringene rundt den manglende røde tråden, og jobber med å utvikle en tydeligere strategi og utviklingsmodell for klubben. Tanken om en ny strategiplan og utviklingsmodell i klubben er god, og et spennende utgangspunkt for videre studier. Det vil potensielt kunne tilføre enda mer kunnskap om hvordan en skal ivareta og utvikle enda flere langrennsutøvere.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTalentutvikling i langrenn - En casestudie av utviklingsmiljøet i Strindheim skiklubb og Heimdal Videregående skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel