Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorButcher, Charles
dc.contributor.authorLervåg, Maj-Lisa
dc.date.accessioned2021-09-28T17:32:16Z
dc.date.available2021-09-28T17:32:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53627983:14849445
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784503
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg om internasjonal medieoppmerksomhet har en effekt på utfallet av ikke-voldelige kampanjer. forskningsspørsmålet lyder som følger: Hva er effekten av internasjonal tradisjonell mediedekning (ITMC) på utfallet av ikke-voldelige kampanjer med maksimalistiske mål? Jeg forsøker å systematisk adressere et spørsmål få andre har undersøkt kvantitativt, og argumenterer for at ITMC kan være fordelaktig for ikke-voldelige kampanjer fordi det kan øke graden av ekstern støtte kampanjen mottar. Jeg argumenterer også for at ikke-voldelige kampanjer kan dra nytte av ITMC ved at kampanjens statlige motstander kan redusere undertrykkelsen av kampanjen. Ved bruk av data på ikke-voldelige kampanjer fra 1945-2013 kjører jeg en rekke logistiske regresjonsmodeller for å teste forventningene empirisk. Resultatet fra disse peker mot en svak generell sammenheng mellom ITMC og suksess. Jeg finner at ITMC i perioden etter den kalde krigen (1990-2005) økte sjansen for at ikke-voldelige kampanjer ville lykkes, noe som indikerer at ITMC fungerer ulikt over tid og varierer med utviklingen av media og dens funksjon i samfunnet.
dc.description.abstractThis thesis explores the impact of international traditional media coverage (ITMC) on the outcomes of nonviolent campaigns. The research question asks: What is the effect of international traditional media coverage on the success of nonviolent campaigns with maximalist goals? This thesis attempts to systematically answer a question few others have approached in a quantitative manner, and I argue that ITMC increases the likelihood of success for nonviolent campaigns in two ways. First, I argue that ITMC can be beneficial to nonviolent campaigns as it can increase levels of external support granted to the campaign. Second, I argue that nonviolent campaigns benefit from ITMC as the opponent regime may lower its repression in response to ITMC, anticipating external support to the campaign. Using data on nonviolent campaigns between 1945 and 2013 from the Nonviolent and Violent Campaigns and Outcomes (NAVCO) 2.1 project, I run a series of logistic regression models to test these claims empirically. The results point to a weak general link between ITMC and success. I do find that ITMC in the post-Cold war era (1990-2005) increased the likelihood of the success of nonviolent campaigns, meaning that the effect of ITMC is likely to be conditional of time and developments in the functions of media in society.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDoes International Media Attention Matter?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel