Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWilde, Pieter De
dc.contributor.authorEllingsen, Truls Torp
dc.date.accessioned2021-09-28T17:31:55Z
dc.date.available2021-09-28T17:31:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56553943:38139393
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784495
dc.description.abstractForskningen på sosiale medier har til nå handlet mye om Facebook og Twitter. I tillegg har forskningen på politisk kommunikasjon sentrert rundt politikere og politiske partier og, ofte i forbindelse med et stort valg. Av den grunn har denne oppgaven lagt fokuset på Instagram og politiske aktivister. Politiske aktivister har i likhet med politikere et ønske om å påvirke, skape endringer og har ofte mange følgere. Denne undersøkelsen tar for seg fem politiske aktivister og deres vurderinger, tanker og valg når det kommer til politisk kommunikasjon på Instagram. Denne forskningen viderefører en retningen innenfor forskningsfeltet politisk kommunikasjon. Funnene som har blitt gjort har noen elementer som støtter tidligere forskning, samtidig som de bidrar til ny kunnskap på feltet. Resultatene viser at det er en stor variasjon i kunnskap om Instagram og alle mulighetene som plattformen tilbyr. I tillegg kommer det frem at ressurser i form av tid og penger en to viktige faktorer for profesjonaliseringen av kommunikasjonen til politiske aktivistene på Instagram.
dc.description.abstractThe research on social media has so far mainly been about Facebook and Twitter. In addition, research on political communication has centered on politicians and political parties and, often in time around a major election. For that reason, this thesis has focused on Instagram and political activists. Political activists, like politicians, have a desire to influence, create change and both often has many followers. The research addresses five political activists and their judgments, thoughts and choices when it comes to political communication on Instagram. This research continues a direction the research within the field of political communication har taken. The findings that have been made have some elements that support previous research, while also contributing to new knowledge on the subject. The results shows that there is a great variety of knowledge about Instagram and all the opportunities the platform offers. In addition, resources in terms of time and money appear to be two important factors for the professionalization of communication to political activists on Instagram.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleProfesjonalisert aktivisme
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel