Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHjelseth, Arve
dc.contributor.authorEggan, Ragnhild
dc.date.accessioned2021-09-28T17:31:48Z
dc.date.available2021-09-28T17:31:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:54524168:14724918
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784492
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er inkludering av fysisk funksjonshemmede elever i kroppsøvingsfaget, og problemstillingen for oppgaven er: Hvordan opplever kroppsøvingslærere arbeidet med å inkludere elever med fysiske funksjonshemminger i undervisningen, og hvordan kan deres opplevelser indikere og synliggjøre skjulte maktforhold i kroppsøvingsfaget? Oppgaven har et kvalitativt forskningsdesign, med individuelle intervju av seks kroppsøvingslærere. I tillegg til å skape økt forståelse av hvordan lærere opplever å inkludere funksjonshemmede elever i kroppsøvingen, har analyse- og diskusjonskapittelet som hensikt å rette et kritisk blikk på hvordan makt reproduseres på kroppsøvingsfeltet med hensyn til funksjonshemmede. Samtidig skal det bidra til å etablere en mal for bedre inkludering. Pierre Bourdieus sosiologiske teori utgjør det teoretiske rammeverket for å analysere skjulte og utematiserte maktforhold i kroppsøvingsfaget i forbindelse med inkludering av elever med innskrenkete fysiske forutsetninger. I analysen kommer det fram at lærernes holdninger til å inkludere fysisk funksjonshemmede elever i kroppsøvingen generelt sett er positive, men det er ulike faktorer som påvirker deres opplevelser av hvorvidt inkluderingen er gjennomførbar i praksis. Utdanningskapital ser ut til å ha liten betydning for lærernes opplevde kompetanse i å inkludere elevene, og det poengteres av flere at mangel på erfaring er en av grunnene til at det oppleves som utfordrende. Flere sier at det er vanskelig å ivareta funksjonsfriske og funksjonshemmede elever på samme tid. Videre nevnes faktorer som mangelfullt utstyr, store klasser og dårlig tid til planlegging som begrensende barrierer for hva som er mulig å få til. Av de tingene som er fordelaktige for inkluderingsarbeidet nevnes blant annet godt kollegialt samarbeid og god relasjon mellom lærer og elev. Lærernes opplevelser indikerer en doxa i kroppsøvingsfeltet hvor de karaktertrekkene som har en naturgitt status har sin definisjon i å være funksjonsfrisk. Idrettslige ferdigheter virker også å gi status og innflytelse på feltet både hos elever og lærere, dette til tross for en læreplan som gir stort handlingsrom i valg av læringsaktiviteter og arbeidsmetoder. Lærernes undervisning og hvorvidt de opplever inkludering av funksjonshemmede elever som gjennomførbart kan påvirkes både av fagets doxa og av lærernes individuelle habitus og kapitalmengde.
dc.description.abstractThis master thesis is about the inclusion of physically disabled pupils in physical education (PE), and the research question is: How do PE teachers experience the work of including pupils with physical disabilities, and how can this indicate and reveal hidden dynamics of power in PE? The thesis has a qualitative research design, with individual interviews of six PE-teachers. In addition to achieve a better understanding of how teachers experience inclusion of disabled pupils in PE, the analysis and discussion aims to represent a critical view on power and how it is reproduced in the field of PE, regarding people with physical disabilities. At the same time, it is meant to contribute to establish a template for better inclusion. The theoretical framework stems from Pierre Bourdieu´s sociology. The analysis reveals that teachers' attitudes toward including physically disabled pupils in PE are generally positive, but there are various factors that influence their experiences of whether inclusion is feasible. Educational capital does not seem to be decisive for teachers' perceived competence in including pupils, and many of the teachers point out that lack of experience is one of the reasons why inclusion of this group of pupils is perceived as challenging. Some of the teachers say that it is difficult to look after both disabled and non-disabled pupils at the same time. Furthermore, factors such as poor equipment, large groups of pupils and lack of planning time are mentioned as limiting barriers to what it is possible to do. Some of the things that are beneficial for inclusion is good collegial cooperation and a good relationship between teacher and pupil. The teachers' experiences indicate a doxa in the PE field where the traits that have a status as “natural” is defined as being able-bodied. Athletic skills also seem to provide status and influence in the PE field for both pupils and teachers, despite a curriculum that has a large scope of action in the choice of learning activities and methods. Both the doxa in the PE-field and the teachers' individual habitus and amount of capital can influence their teaching and whether they feel that inclusion of disabled pupils is feasible.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Den største utfordringen er å planlegge opplegg som passer for alle" - En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres opplevelser av å inkludere elever med fysiske funksjonshemminger i undervisningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel