Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMehus, Ingar
dc.contributor.authorRønneberg, Johan Thomas
dc.date.accessioned2021-09-28T17:31:36Z
dc.date.available2021-09-28T17:31:36Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:54524168:14909664
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784488
dc.description.abstractFormålet med studien er å se på faktorer som kan være med på å påvirke elevers følelse av selvbestemmelse i kroppsøvingsfaget i videregående skole. I studien ble elevers tilfredsstillelse av de psykologiske grunnleggende behovene, kjønn, trinn, deltakelse i idrettslag og fysisk aktivitet på fritiden undersøkt. Studien baserer seg på en kvantitativ tilnærming der 150 elever på to videregående skoler har deltatt i en spørreundersøkelse. Spørreundersøkelsen inneholder både BPNES og BREQ-3, i tillegg til spørsmål om fysisk aktivitet på fritiden. Studiens teoretiske grunnlag baserer seg på selvbestemmelsesteorien av Deci og Ryan (1985). Studiens resultater viste at tilfredsstillelse av de tre grunnleggende behovene er viktig for elevenes følelse av selvbestemmelse i kroppsøving. Autonomi hadde en kurvlineær påvirkning på grad av selvbestemmelse som viser at effekten avtar etter hvert som behovet for autonomi tilfredsstilles. Behovene kompetanse og tilhørighet hadde positiv påvirkning. De tre behovene er viktige for elevenes grad av selvbestemmelse og dette støttes av både teori og annen tidligere forskning. Elevenes kjønn hadde ingen påvirkning på elevenes følelse av selvbestemmelse i kroppsøving i den endelige regresjonsmodellen. Hvilket elevene gikk på, viste derimot seg å ha en negativ påvirkning. Dette vil si at elevenes følelse av selvbestemmelse i kroppsøving synker i løpet av de årene på videregående skole. Fysisk aktivitet på fritiden hadde også en kurvlineær påvirkning på selvbestemmelse. Dette tyder på at elevenes fysiske aktivitetsnivå har påvirkning på selvbestemmelsen opp til en viss grad før det avtar. Dette viser at det ikke nødvendigvis er de mest fritidsaktive elevene som føler størst grad av selvbestemmelse i kroppsøving. Når det gjelder deltakelse i idrettslag viste det seg å ha positive effekter, både om det å delta nå og det å ha deltatt tidligere.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to look at factors that may influence students’ sense of self-determination in high school physical education. The study examined the influence of basic psychological needs, gender, academic year, participation in sport and physical activity on self-determination in physical education. The study is based on a quantitative approach with a survey in which 150 pupils at two high schools participated. The survey includes both BPNES and BREQ-3, as well as questions about physical activity. The theoretical basis of the study is based on the self-determination theory by Deci og Ryan (1985). The study shows that need satisfaction of the three basic needs is important for pupils’ feeling of self-determination in physical education. Autonomy had a curved influence on the degree of self-determination among the pupils. This shows that the effect decreases as the need satisfaction for autonomy is satisfied. The three needs are important for pupils’ degree of self-determination and this is supported by both theory and previous research. The final regression model shows no influence between gender and self-determination. How far the pupils have come in their studies, however, turned out to have a negative influence. This shows that the degree of self-determination in physical education decreases during the years of high school. The influence by physical activity also shows a curvilinear context on self-determination. This suggests that the pupils’ physical activity level has an influence on the self-determination up to some extent before it decreases. This shows that it’s not necessarily the most recreationally active pupils who fell the greatest degree of self-determination in physical education. When it comes to participation on sports teams it turned out to have a positive effect, both active participation and having participated earlier.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSelvbestemt motivasjon i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel