Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBungum, Brita
dc.contributor.authorKamsvåg, Kaja Furu
dc.date.accessioned2021-09-28T17:31:27Z
dc.date.available2021-09-28T17:31:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:54600024:14967893
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784484
dc.description.abstractMålet med dette prosjektet er å belyse hvilke konsekvenser organiseringen av innføringstilbud kan ha på nyankomne minoritetsspråklige elevers integrering. Det finnes mye tidligere forskning på integrering, men fokuset rettes sjelden mot innføringstilbudet og dets konsekvenser for elevers integreringsprosess. Prosjektet gir innsikt i hvordan organiseringen av innføringstilbud og integrering oppleves fra ulike ståsted og aktører i skolen. Analysen tar utgangspunkt i dybdeintervjuer med elever og lærere som på ulike måter har erfaring med innføringstilbud. I analysen benyttes blant annet teori om sosial integrasjon, kapital, stigmatisering og språkkompetanse. Samtidig er opplæringsloven, veiledere for innføringstilbud og tidligere rapporter benyttet for å få innsikt i organiseringen av innføringstilbud. Denne studien belyser hvordan opplæringstilbud for nyankomne minoritetsspråklige elever organiseres og gjennomføres i skolen. Lærerne viser til stor valgfrihet i organiseringen, samtidig som skoleeiers organiseringskrav skaper utfordringer både til praktisk gjennomføring og innføringsklassens omdømme. Innføringstilbudet blir ofte glemt innad på skolen og lærerne føler seg nedprioritert og tilsidesatt. Studien viser hvordan organiseringen av innføringstilbud kan få utilsiktede konsekvenser for elevenes integreringsprosess. Dette synliggjøres blant annet gjennom elevenes opplevelser av innføringstilbudet og nyankomne minoritetselevers få erfaringer med relasjonsbygging til majoritetsspråklige elever. Organiseringen av innføringstilbud skaper en avstand mellom nyankomne minoritetsspråklige elever og majoritetsspråklige elever, og dermed et tydeligere skille mellom «vi» og «de». Informantene presenterer barrierer og muligheter skolen tilbyr for integrering, og språkkompetanse trekkes frem som spesielt relevant for integrering og sosiale relasjoner.
dc.description.abstractThe purpose of this research project is to examine which consequences the organization of introductory classes may have on newly arrived linguistic minorities. While research on integration exist in great numbers, these studies are rarely emphasizing the introductory classes and its effects on the students' integration process. The project provides new insight when it comes to how the organization of introductory classes and integration is experienced from different positions and players within the school sector. The analysis is based on in-depth interviews with both students and teachers, who in various ways have experience with introductory classes. I use theoretical contributions from multiple disciplines, such as social integration, capital, stigmatization, language skills, among others. Furthermore, the Education Act together with guidelines of introductory classes and official reports, are used to attain more knowledge and insight. This study sheds light on how training courses for newly arrived minority students are organized and carried out in the Norwegian school system. The teachers are, to a large extent, free to organize the classes in the way they consider optimal. However, the requirements of the school owner create challenges both with regard to completion and the reputation of the introductory class. Introductory classes tend to be forgotten and the teachers feel that they are left out and ignored. The study shows how the organization of introductory classes can have unintended consequences for the students' integration process. This is expressed by the students' experiences of the introductory classes and how newly arrived linguistic minority students think of the process of relationship building with the linguistic majority students. The organization of introductory classes creates distance between newly arrived linguistic minority students and linguistic majority students, and thus generate a clearer distinction between "us" and "them". The informants present barriers and opportunities which the school system offers for integration, and language skills are highlighted as particularly relevant with respect to integration and social relations.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleDe glemte klassene: En kvalitativ studie av hvilke konsekvenser organiseringen av innføringstilbud har for nyankomne minoritetsspråklige elevers integrering.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel