Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMehus, Ingar
dc.contributor.authorTangeraas, Gunnbjørg
dc.date.accessioned2021-09-28T17:31:25Z
dc.date.available2021-09-28T17:31:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:54524168:14728106
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784482
dc.description.abstractDenne studien bygger på et teoretisk rammeverk fra selvbestemmelsesteorien (SDT) og målorienteringsteorien (AGT). Hensikten med studien er å undersøke hvilke sammenhenger det er mellom oppfattet autonomistøtte, psykologisk læringsklima og tilfredsstillelse og frustrasjon av de tre grunnleggende psykologiske behovene i kroppsøving, og hvilken sammenheng disse sosiale og miljømessige faktorene har på videregående elevers selvbestemte motivasjon i kroppsøvingen. Studien er gjennomført som en spørreundersøkelse på en videregående skole i Trøndelag med 141 respondenter. For å analysere dataene ble det benyttet Structural Equation Modeling (SEM). SEM-analysen viste at det ikke er en direkte sammenheng mellom autonomistøtte og selvbestemt motivasjon, men at det er en indirekte og positiv sammenheng mellom de to. Analysene viste også direkte positiv sammenheng mellom autonomistøtte og mestringsklima, mellom mestringsklima og behovstilfredsstillelse og videre fra behovstilfredsstillelse til selvbestemt motivasjon. Disse sammenhengene viser den lyse motivasjonssti. Videre viste analysen også en mørk motivasjonssti, der autonomistøtte hadde en negativ sammenheng med prestasjonsklima, prestasjonsklima hadde positiv sammenheng med frustrasjon av behovene, som i sin tur korrelerte negativt med selvbestemt motivasjon. Resultatene viser at hvilken grad av autonomistøtte læreren utviser har stor innvirkning på hvorvidt elevene leds inn i på lys eller mørk motivasjonssti, og i så måte om de får økt eller redusert grad av selvbestemt motivasjon for kroppsøvingen. Test av indirekte sammenhenger bygger opp om de antatte sammenhengene i lys og mørk sti, men viser også at deler av medieringen krysser mellom de to stiene. De indirekte sammenhengen er med på å skape forståelse for hvor komplekst menneskelig motivasjon er. Resultatene indikerer at det å kombinere begreper fra SDT og AGT bidrar til å utvide kunnskapen om elevenes motivasjonsprosess i kroppsøvingen. Funnene i studien understreker viktigheten av å ha faglig og pedagogisk kompetente kroppsøvingslærere som har kunnskap om de sosiale og kontekstuelle forholdene som påvirker elevenes selvbestemte motivasjon i kroppsøvingen. Studien vil forhåpentligvis bidra til økt bevissthet rundt autonomistøttende undervisning og lærerens påvirkningskraft i forbindelse med å øke elevenes selvbestemte motivasjon i kroppsøvingen på videregående skoler.
dc.description.abstractThis thesis is based on a theoretical framework consisting of Self Determination Theory (SDT) and Achievement Goal Theory (AGT). The purpose of this study is to examine the correlations between autonomy support, perceived learning climate, satisfaction, and frustration of the fundamental psychological needs in physical education (PE), and which correlations these social and contextual factors have on high school students’ self-determined motivation in PE. The thesis is conducted through a survey at a high school in Trøndelag with 141 respondents. Structural Equation Modeling (SEM) was used to analyse the data. The SEM analysis showed no direct correlation between autonomy support and self-determined motivation but found an indirect correlation between the two variables. The analysis also determined a direct positive correlation between autonomy support and task orientation, task orientation and need satisfaction, and from need satisfaction and self-determined motivation. These correlations are what constitutes the bright path. Furthermore, the analysis showed a dark path where autonomy support had a negative correlation with performance climate. There was a positive connection between frustration of the needs and performance climate, which ultimately correlated negatively with self-determined motivation. The results show that the degree of the teacher’s autonomy support has great impact on whether pupils ends up on the bright or dark path. This directly correlates to increased or reduced self-determined motivation for physical education. Tests of indirect correlations supports the expected correlations in the bright and dark paths, but also demonstrates how parts of the mediation overlap between the two paths. The indirect correlation between the paths helps create understanding for the complexity of human motivation. The results indicate that combining the terms from SDT and AGT helps expand the understanding and knowledge of students’ motivational process in physical education. The thesis highlights the importance of professional and educational competent teachers in physical education, which has knowledge regarding the social and contextual circumstances who affect the students’ self-determined motivation for the subject. Hopefully, this thesis will contribute to increased awareness when it comes to autonomy supported teaching and a greater appreciation for the teacher’s role in increasing students’ self-determined motivation in physical education at high schools.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAutonomistøtte - veien til økt selvbestemt motivasjon i kroppsøvingen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel