Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorÅm, Heidrun
dc.contributor.authorHåkonsen, Amalie Klevås
dc.date.accessioned2021-09-28T17:31:15Z
dc.date.available2021-09-28T17:31:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56553943:34125504
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784477
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å undersøke fenomenet klimakommunikasjon og aktivisme. Oppgavens problemstilling er «Hvordan er forholdet mellom aktivisme på nettet og tradisjonelle offline-protester?» Jeg har valgt å belyse problemstillingen med en casestudie av klimabevegelsen Extinction Rebellion. Fordi bevegelsen kan beskrives som en moderne digital bevegelse, tror jeg den kan gi informasjon om forholdet mellom aktivisme på nettet og tradisjonelle offline-protester. Bevegelsen har fått mye medieoppmerksomhet med sin utradisjonelle kommunikasjon og sine voldsomme aksjonsformer. For å forstå Extinction Rebellion har jeg i denne oppgaven sett på aktuelle teorier om moderne bevegelser. Teoriene viser i korte trekk at moderne bevegelser er organisert som flate, desentraliserte og lederløse nettverk. Videre har jeg sett på hvilke muligheter som finnes i bruk av internett. Jeg har sett på hvordan bevegelsen bruker aksjoner og særlig sivil ulydighet. Teorien om kognitiv dissonans er valgt for å forklare fenomenet overbevisning. Tre ulike kvalitative metoder er her valgt, nemlig dokumentanalyse av boken «This is not a drill», dybdeintervjuer av tilhengere av Extinction Rebellion og analyse av bevegelsens bruk av sosiale medier. Funnene er analysert med et fenomenologisk utgangspunkt og ved en hermeneutisk tolkning. Funnene viser at det er de fysiske aksjonene som er viktigst for Extinction Rebellion. Sosiale medier er likevel svært viktig for bevegelsen. De bruker mange ulike kanaler aktivt i sin kommunikasjon, både for å få frem sitt budskap, mobilisere tilhengere og gjennomføre aksjoner. I et forsøk på å formidle alvoret i klimakrisen gjør Extinction Rebellion «alt» de kan, og kommunikasjonen bærer derfor preg av å være skremmende og personifisert. Det er derfor interessant å spørre seg om vi vil se mer av denne måten å kommunisere på i fremtiden.  
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to examine the phenomenon of climate communication and activism. The research question of this thesis is: "What is the relationship between online activism and traditional offline protests?" To answer this question, I have performed a case study of the climate movement Extinction Rebellion. The movement can be described as a modern digital movement, thus I believe it will provide information about the relationship between online activism and traditional offline protests. The movement has gained substantial media attention due to its unconventional communication and violent forms of action. To understand Extinction Rebellion, I have examined current theories of modern movements. In brief, theories show that modern movements are organized as flat, decentralized and leaderless networks. Furthermore, I have examined the possibilities that exist in using the Internet. I have looked at how the movement uses actions and especially civil disobedience. The theory of cognitive dissonance is used to explain the phenomenon of conviction. I have used three different qualitative methods: a book analysis of "This is not a drill"; interviews of followers from Extinction Rebellion; and analysis of the movement's use of social media. The findings were analyzed with a phenomenological approach and by hermeneutic interpretation. The findings show that the physical actions are most important for Extinction Rebellion. On the other hand, Social media is still very important for the movement. They actively use several different channels in their communication in order to promote their message, mobilize followers and carry out actions. In an effort to convey the seriousness of the climate crisis, Extinction Rebellion does "everything" possible, and the communication therefore appears frightening and personified. This makes it interesting to ask if we will see more of this way of communicating in the future.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleKlimakommunikasjon gjennom fysisk og digital aktivisme, en kvalitativ studie av Extinction Rebellion
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel