Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngebrigtsen, Jan Erik
dc.contributor.authorAlstad, Ingrid
dc.date.accessioned2021-09-28T17:30:24Z
dc.date.available2021-09-28T17:30:24Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:54524115:13836357
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784459
dc.description.abstractDenne studien retter fokus på hvordan profesjonelle fotballspillere og fotballtrenere opplever og håndterer media. For å kunne forstå forskningsområdet som undersøkes, har jeg benyttet meg av fagstoff bestående av stress og stressmestring samt symbiosen mellom fotball og medier som utgangspunkt for studien. Førstnevnte fagstoffkapittel er benyttet for å se hvordan omtalen fra og nærheten av media oppleves og håndteres av profesjonelle fotballspillere og trenere. Sistnevnte fagstoffkapittel er brukt for å belyse hvor viktig media oppleves for en fotballspiller og trener og klubbene disse hører til. Måten media håndteres på av spillere og trenere i disse klubbene har som intensjon å bidra til at aktørene blir mer interessant for media. Sentrale funn i studien viser at informantene er svært kritiske i måten klubben og utøvere blir omtalt på. Mange av informantene opplever at media viser begrenset faglig innsikt med lite grundige analyser. Noe som hos flere ser ut til å skape ulike stressfølelser som Lazarus (2006) påpeker. Her var følelsene av frykt, skam, irritasjon og frustrasjon i møte med media og av omtalene i ettertid fremtredende. Høye forventninger fra media ser også ut til så skape stress og dette krever en type håndteringsstrategi. Håndteringsstrategier i møte med media som fotballspillerne/ trenerne har brukt har vært problem- og emosjonsfokusert mestring samt forgrunns- og bakgrunnsteknikker (Larsen, 1996). Flere av informantene er svært bevisste på å ikke lese om seg selv i media da de ikke ønsker å bli negativt påvirket. Samtidig opplever informantene at medias rolle positivt og negativt påvirker klubbenes sportslige og kommersielle grunnlag. Her har Helland (2003) vist at media har bidratt til å styrke fotballen som enda mer populær blant utøvere og tilskuere. Den minste klubben tydeliggjør hvordan medias manglende interesse påvirker statusen den får hos supportere og publikum. Og at dette påvirker de økonomiske inntektene samt populariteten blant publikum og i fotballfeltet generelt. For håndteringen av media med hensyn til å vekke mer interesse for sine klubber er de svært opptatt av å skape et positivt omdømme og for å bli mer synlig. Noe som gjør informantene svært bevisste i sine møter med media på. For å utforske dette har jeg benyttet meg av et kvalitativt forskningsdesign, hvor fire spillere og to trenere i to Eliteserieklubber med ulik medieoppmerksomhet ble inkludert. Nøkkelord; Media, opplevelse, håndtering, fotballspiller, fotballtrener, stress, symbiose
dc.description.abstractThe purpose of this research has been to create attention to how professional football players and coaches experience and cope with the media. In order to understand this research area I have used studies of stress and coping with stress, in addittion with the symbiosis of football and media as a starting point for this research. Studies of stress and coping of stress has been chosen in order to view how professional football players and coaches are affected by the media. Studies of the symbiosis of football and media have been utilized to understand how important the media are for the players and coaches. The main findings from my research shows that the research subjects are critical to the way the media describe the players and their club. This is a source of stress as Lazarus (2006) has mentioned, feelings of fear, shame, irritation and frustration may appear when and after meeting the media. Coping with high expectations from the media is also a source of stress. Strategies of coping with the media by football players and coaches have been «problem and emotions strategy» and «foreground and background techniques» (Larsen, 1996). Findings from my research aknowledges the positive impact the media contributes to the clubs performance in both the commercial and sporting performance. Helland’s (2003) research has proven that the role of the media has strengthened the popularity of football among its audience and athletes. The smaller club makes clear how the media´s lack of interesert affects the status it recieves from supporters and the spectators. In order to create a more positive and friendly reputation for the club media has a significant role. Due to expore this I have utilized a qualitative research design, which includes four players and two coaches in two Norwegian premier clubs with a different kind of media attention. Keywords; Media, experience, coping, football player, football coach, stress, symbiosis
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleProfesjonelle fotballspilleres og treneres opplevelse og håndtering av media
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel