Digital opplæringsressurs i medisisnsk mikrobiologi.
Abstract
Formålet med oppgaven var å lage en digital opplæringsressurs som vil hjelpe å forbedre ferdigheter innen mikroskopi i fagfeltet medisinsk mikrobiologi. Mikroskopering og tolkning av pasientmateriale krever kunnskap og mengdetrening. Disse ferdigheter er nødvendig både ved bioingeniørutdannelsen og jobb i de diagnostiske laboratoriene, og det er derfor viktig å skape et rom for akkurat dette. Samtidig kan opparbeidelsen av preparater og plass for bruk av mikroskop til alle studenter være vanskelig i praksis. Noen studenter trenger mer øvelse enn andre og derfor kan en plattform hvor mikroskopering digitaliseres og preparatene samles på ett sted være nyttig.På grunnlag av utført spørreundersøkelse, ble det bevist at mange studenter har problemer med å identifisere og vurdere gramegenskaper av mikroorganismer. Etter gjennomgang av svarene ble det bestemt hva nettsiden burde inneholde og hvordan den skulle organiseres.Plattformen ble utformet ved hjelp av WordPress av NTNU BETA i 2020 for en annen bacheloroppgave, og siden ble i år videre utformet i sammenheng med denne bacheloroppgaven. Det interaktive innholdet ble laget med utvidelsen H5P i WordPress. Nettsiden inneholder både teori og oppsummerende oppgaver som kan hjelpe studenter å bedre forstå pensum i bakteriologi. Etter gjennomførte spørreundersøkelser blant studenter fra 2. og 3. år ved bioingeniørutdanningen i Trondheim, fikk nettsiden ganske gode tilbakemeldinger og 100% av deltakerne syns at den kommer til å bli nyttig ved fordypning av mikroskopiske undersøkelser innen medisinsk mikrobiologi. Den digitale opplæringsressursen omhandler bakterier og gramfarging som kun er en liten del av pensumet innen medisinsk mikrobiologi. Nettsiden har derfor et stort potensial til å utvikles videre, slik at studenter kan få en plattform med studentaktive oppgaver som omfatter en større del av den underviste teorien. The purpose of the bachelor’s thesis was to create a digital learning resource that would help to improve microscope skills in medical microbiology. Microscopy of patient specimens and interpretation of results requires knowledge and hands-on training. Those abilities are necessary to obtain for both successful graduation and later work as a biomedical laboratory scientist. That is why it is important to create an additional resource for students that would help them to acquire better understanding of the subject. It can be challenging to prepare different smears and finding enough space or time for all students to use a microscope. Some of students need also more practical training than others. This gives another reason why a digital platform with a collection of microscopic pictures of smears could be useful.According to conducted survey, many students have problems with identification of microbes and distinguishing their reaction to Gram staining. After analysing the answers given by the students, it was decided what the website should contain and how it should be organized.The platform was established by using WordPress from NTNU BETA that was created in 2020 for another bachelor’s thesis. This year the website was further developed. The interactive content was created by use of H5P plug-in in WordPress. The website contains both theory and summarizing exercises that could help students to understand the bacteriology curriculum. According to the second survey conducted among 2nd and 3rd year students of biomedical laboratory science in Trondheim, the website received fairly good feedback and 100% of participants think that it will be useful for studying of microscopy in medical microbiology. The learning resource includes bacteria and Gram staining that is only a part of curriculum in medical microbiology. The website has a big potential for further development so in the end, students can get a platform with interactive exercises that include the entire lectured theory.