Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNina Petersen Reed
dc.contributor.authorEsten Furan
dc.date.accessioned2021-09-25T16:46:28Z
dc.date.available2021-09-25T16:46:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81471222:22998403
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783507
dc.description.abstractEn ROP-lidelse er når en person har en psykisk lidelse og en ruslidelse på samme tid. Mange mennesker med ROP-lidelser har manglende tilbud, og mangler derfor ofte muligheten til å delta i utdanning, arbeidsliv og meningsfulle aktiviteter. Dette påvirker også gruppens relasjoner, miljø og felleskap. Samfunnsdeltagelse omfatter muligheten til å delta i utdanning, arbeidsliv og meningsfulle aktiviteter. I tillegg omfatter samfunnsdeltagelse hvorvidt personer har et felleskap, betyr noe for andre og blir verdsatt. Hensikten med denne oppgaven er å se på hvordan helsepersonell kan tilrettelegge for samfunnsdeltagelse for personer med ROP-lidelser. Gjennom metoden litteraturstudie, har problemstillingen blitt belyst gjennom fem forskningsartikler. Problemstillingen har blitt belyst videre gjennom artiklenes resultater, noe som fremmet 4 hovedtema: «Å bli en del av samfunnet», «pleieren som støttespiller og veileder», «psykososialt velvære» og «recovery». Temaene peker på at mennesker med ROP-lidelser selv ønsker å bli en del av samfunnet, og at de ønsker å bli godtatt for den de er gjennom fokus på de som menneske og ikke sykdommen de besitter. Funnene tyder også på at samfunnsdeltagelse er helt avgjørende for denne gruppen om de skal ha muligheten til å leve et anstendig liv, og at deres sosiale relasjoner er svært viktige for å nå dette målet. Nøkkelord: ROP-lidelser; sosiale relasjoner; utdanning; arbeidsliv; meningsfulle aktiviteter; samfunnsdeltagelse.
dc.description.abstractDual diagnosis is when a person has a simultaneous substance abuse disorder and mental illness. Many of these individuals faces a lack of opportunities, which causes disadvantages in participation of education, work and meaningful activities. This also effects their social relations, environment and participation in the community. Citizenship describes the opportunity to participate in education, work and meaningful activities. In addition, citizenship emphasizes community participation and to be appreciated in social relations. The aim of this bachelor thesis is to look at how health care individuals can facilitate citizenship for persons with dual diagnosis. A literature study was chosen as method, and the study found five peer reviewed articles to illuminate the issue. The results of these articles showed five main themes: “To become a part of society”, “The nurse as a supporter and supervisor”, “psychosocial well-being” and “recovery”. These themes show that people with dual diagnosis wishes to be a contributing factor in society, and that they wish to be accepted for who they are through focusing on their persona and identity rather than their illness. The results also argues that citizenship is a crucial factor for persons with dual diagnosis if they want to live a fulfilled and valuable life, and that their social relations are a key factor for achieving this goal. Key words: dual diagnosis; social relations; education; work; meaningful activities; citizenship.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan helsepersonell kan tilrettelegge for samfunnsdeltagelse for personer med ROP-lidelser.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel