• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for psykisk helse
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for psykisk helse
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Psykisk helse hos ungdom som gamer

Olsen, Trine Wu
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:81471222:34439787.pdf (480.7Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783488
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for psykisk helse [850]
Sammendrag
Denne Litteratur studien ser på Gaming, hva det innebærer og hvordan det kan påvirker ungdom sin psykiske helse. Problemfokuserte forståelser av Gaming legger ofte til grunn en bekymring rundt videospill, og Gaming har i forskning og samfunnet forøvrig blitt oppfattet som et «problem». Nylig har også spillavhengighet eller Internet gaming disorder, (IGD) blitt klassifisert som en psykisk lidelse. Gaming er en populær hobby blant ungdommen, og det er meget relevant i arbeid med ungdom å ha en forståelse for denne aktiviteten. Problemstillingen belyses ved hjelp av fem utvalgte forskningsartikler. Resultatene fra valgte studier gav et inntrykk av at Gaming i seg selv er ikke skadelig, men kulturen rundt temaet ser ut til å være det som skaper, blant annet depresjon, angst og dårlige opplevelser hos ungdommen. I tillegg er tidsbruken diskutert og det at Gaming er hovedsakelig en «guttegreie».
 
This Literature study takes a looks at Gaming, what it entails and how it can affect adolescents' mental health. Problem-focused understandings of Gaming often form the basis and concern about video games, and Gaming has been perceived as a "problem" in research and society in general. Recently, gaming addiction or Internet gaming disorder (IGD) has also been classified as a mental illness. Gaming is a popular hobby among young people, and it is very relevant in working with youth to have an understanding of this activity. The problem is explained with the help of five selected research articles. The results from selected studies gave the impression that Gaming in itself, is not harmful, but the culture around the gaming seems to be what creates, among other things, depression, anxiety, and bad experiences in young people. In addition, the use of time is discussed and the fact that Gaming is mainly a "boy thing".
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit