Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjøen, Odd Morten
dc.contributor.authorKristiansen, Carl-Christian
dc.date.accessioned2021-09-25T16:46:01Z
dc.date.available2021-09-25T16:46:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81471222:38110855
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783487
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Ungdommer med lett utviklingshemming og sosial angst har lavere forutsetninger for å oppnå behovet for sosial deltakelse. Forekomsten av sosial angst er likt for gutter og jenter likt, og symptomer er påvirket av individuelle personlighetstrekk. Oppgavens hensikt er å undersøke muligheter for å redusere sosial angst for ungdom med lett utviklingshemming, slik at det øker muligheten til ønsket behov for sosial deltagelse. Metoden for oppgaven er ett litteraturstudie der resultatene fra fem fagfellevurderte artikler, og relevant fagteori gir grunnlaget for å belyse problemstillingen, «Hvordan redusere sosial angst hos ungdom med lett utviklingshemming». Artiklene viser til at denne gruppen feiltolker tvetydige sosiale situasjoner, vurderer seg selv som mindre likt av andre, enn det de i realiteten er, og at de finnes muligheter å modifisere fortolkningsbias for å redusere sosial angst. Behandlingsalternativene vil vurderes opp imot farene for kognitiv overbelastning hos ungdom med lett utviklingshemming, om det legges for stort kognitiv press denne gruppen. Mye tyder på at godt personlig kjennskap til ungdommens individuelle utfordringer til sosial deltagelse, vil kunne bidra til å oppdage symptomer tidlig, og grunnlag for å vurdere individuelle tilpassinger i mulige behandlingsforslag. Nøkkelord: Lett utviklingshemming, sosial angst, kognitiv terapi, kognitiv overbelastning
dc.description.abstractAbstract Youth with mild intellectual disability and social anxiety have lower prerequisites for achieving the need for social participation. The occurrence of social anxiety is the same for boys and girls, and symptoms are affected by individual personality traits. The purpose of this assignment is to explore the possibilities to reduce social anxiety in youths with mild intellectual disability to increase their possibility to achieve desired level of social participation. Method for this assignment is a literature study where the results from five peer-reviewed articles, and relevant literature was used as basis for addressing the issue, “How to reduce social anxiety in youth with mild intellectual disability”. The articles show that this group misinterpret ambiguous social settings, consider them self ass less likeable than reality shows, and possibilities for modification of interpretation-bias to reduce social anxiety. Treatment options will be assessed against the dangers of cognitive overload for youths with mild intellectual disability, if too much cognitive pressure is applied to this group. A good personal knowledge of the youth`s individual challenges for achieving social participation may contribute to an early discovery of symptoms. This will give a good basis for individually adjustments to possible treatments. Keywords: Mild intellectual disability, social anxiety, cognitive therapy, cognitive overload
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSosial angst hos ungdom med lett utviklingshemming
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel