Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReed, Nina Petersen
dc.contributor.authorThomassen, Sølvi Anita
dc.date.accessioned2021-09-25T16:45:56Z
dc.date.available2021-09-25T16:45:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81471222:37846106
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783481
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractGrunnskoleelever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon opplever å ha få venner. Mange av de samme elevene er sjeldent eller aldri sammen med vennene etter skoletid. Hensikten med denne oppgaven er å få et nærmere innblikk i hva kvalitativ forskning sier om relasjoner mellom elever som bruker ASK og deres medelever. Oppgaven er en kvalitativ litteraturstudie basert på fem fagfellevurderte forskningsartikler. Resultatene fra artiklene presenteres under fire hovedtemaer «En annen form for vennskap», «Vennskap utenfor skolen», «Medelevers holdninger- Inkludering eller ekskludering?» og «Felles gjøremål og delt tid- en inngangsport til vennskap». Mye tyder på at den individuelle opplevelsen av et vennskap er noe annerledes enn den teoretiske definisjonen av vennskap. Denne bacheloravhandlingen baserer seg på følgende problemstilling: «Hva sier kvalitativ forskning om ASK-elevers relasjoner til medelever i grunnskolen»
dc.description.abstractStudents in primary school who use augmentative and alternative communication, experience to have few friends. Many of the same students are rarely, or never, together with their friends after school time. The purpose of this task is to take a closer look at what qualitative research says about relations between students who uses AAC and their peers. This thesis is a quality literature study based on five peer-reviewed research articles. The results of the articles are presented under four main topics; “A different kind of friendship”, “Friendship outside the school”, “Peer students’ attitudes- Inclusion or exclusion?” and “common activities and shared time- a gateway to friendships”. Many things points to that the individual experience of a friendship is a bit different from the theoretical definition of a friendship. This thesis is based on the following thesis statment: “What dose qualitative research say about AAC-students’ relations to their peer-students in primary school?”
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleASK og vennskap
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel