Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstvik, Jørn
dc.contributor.authorSataslåtten, Siril Oline
dc.date.accessioned2021-09-25T16:45:36Z
dc.date.available2021-09-25T16:45:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81471222:3110734
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783469
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikten med dette studiet er å utforske forhold som er viktig når det skal tilrettelegges for samspill mellom elever med ASF og deres medlever. På grunn av nedsatt sosial fungering er elever med denne diagnosen mer utsatt for å bli ekskludert fra fellesskapet i skolen. Dette kan ha konsekvenser for læring og utvikling, og i verstefall gå utover psykisk og fysisk helse. Problemstillingen er: «Hvordan legge til rette for at elever med en autismespekterforstyrrelse blir inkludert i samspill med andre elever i grunnskolen?». Litteraturstudie er benyttet for å svare på problemstillingen. Etter et systematisk litteratursøk, ble det valgt ut fem vitenskapelige artikler som var relevante for problemstillingen. Disse artiklene ble analysert, og resultatene fordelt tematisk: «Ensom eller alene?», «Struktur» og «Sosial kompetanse og ferdighetstrening». Resultatene viser at elever med autismespekterforstyrrelse kan ha stort utbytte av at sosial ferdighetstrening er en del av skolehverdagen, og at dette kan bidra til økt deltakelse i samspill. Mye tyder også på at elevene har behov for mer struktur i friminuttene. Resultatene viser at en voksen kan legge til rette for dette ved å bruke ulike strategier. Nøkkelord: Autismespekterforstyrrelse, samspill, tilrettelegging og medelever
dc.description.abstractThe purpose of this study is to explore issues that are important when it comes to facilitating interaction between students with ASF and their peers. Due to impaired social functioning, students with this diagnosis are more likely to be excluded from the school community. This can have consequences for learning and development, and in the worst case go beyond mental and physical health. The question this study wants answer is: "How to facilitate that students with an autism spectrum disorder are included in interaction with other students in primary school?". Literature study is used to answer this problem. After a systematic literature search, five academic articles were selected that were relevant for the problem. These articles were analyzed, and the results were distributed thematically: "Lonely or alone?", "Structure" and "Social competence and skill-training". The results show that students with autism spectrum disorder can benefit greatly from the fact that social skills training is part of their everyday school life, and that it can contribute to increased interaction with peers. There are also many indications that the students need more structure in recess. The results show that an adult can facilitate this by using different strategies. Keywords; Autism Spectrum Disorder, interaction, facilitating and peers
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElever med en autismespekterforstyrrelse - i samspill med medelever
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel