Kunnskap og trygghet om seksualitet for personer med autismespekterforstyrrelse
Bachelor thesis
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1312]
Abstract
Sammendrag
Tittel: Kunnskap og trygghet om seksualitet for personer med autismespekterforstyrrelse
Bakgrunn: Temaet autismespekterforstyrrelse og seksualitet er et aktuelt tema som det stadig forskes på. Det har de senere år blitt lagt større vekt på tilrettelegging av seksualundervisning for personer med autismespekterforstyrrelse.
Hensikt: Hensikten med denne studien er å belyse temaet autismespekterforstyrrelse og seksualitet og hva en vernepleier kan bidra med i opplæringen. Dette for å danne grunnlaget for god seksualundervisning for personer med autismespekterforstyrrelse.
Metode: Denne studien bruker litteraturstudie som metode. Det er gjort ved systematisk og strukturert søkeprosess på fagfellevurderte artikler. I denne oppgaven er studiene som er brukt både kvalitative og kvantitative.
Resultat: Funnene i de fem artiklene viser til tre funn som er relevante i tilrettelegging av seksualundervisning i resultatdelen. Disse er 1: opplæring i sosiale evner og psykoseksuell kunnskap, 2: åpenhet og dialog og 3: bruk av visuelle hjelpemidler.
Konklusjon: For at en vernepleier skal bidra til bedre undervisning om seksualitet for personer med autismespekterforstyrrelse må en vernepleier innhente informasjon som deretter brukes for å tilrettelegge undervisningen til individuelle behov.
Nøkkelord: Seksualitet, autismespekterforstyrrelse, opplæring, undervisning, informasjon og tilrettelegging
Antall ord: 6955 Abstract
Title: Knowledge and safety about sexuality for people with autism spectrum disorder
Backround: The topic of autism spectrum disorder and sexuality is a current topic that is still being researched. In recent years, greater emphasis has been placed on facilitating sex education for people with autism spectrum disorders.
Purpose: The purpose of this study is to shed light on the topic of autism spectrum disorder and sexuality and what a social worker can contribute to the training. This is to form the basis for good sexuality education for people with autism spectrum disorder.
Method: This study uses literature study as a method. This is done through a systematic and structured search process for peer-reviewed articles. In this thesis, the studies used are both qualitative and quantitative.
Resuluts: The findings in the five articles refer to three findings that are relevant in the facilitation of sex education in the results section. These are 1: training in social skills and psychosexual knowledge, 2: openness and dialogue and 3: use of visual aids.
Conclusion: In order for a social worker to contribute to better teaching about sexuality for people with autism spectrum disorder, a social worker must obtain information which is then used to adapt the teaching to individual needs.
Keywords: Sexuality, autism spectrum disorder, training, education, information and facilitation
Number of words: 6955