Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLise Tevik Løvseth
dc.contributor.authorAnja Reitan
dc.date.accessioned2021-09-25T16:45:06Z
dc.date.available2021-09-25T16:45:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81471222:36259449
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783443
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Hovedproblemstillingen for denne oppgaven er: Hva sier litteraturen om elever og læreres perspektiv på læringsmiljøet for elever med ADHD i skolen? Videre har jeg følgende underproblemstilling: Hvilke følger får disse perspektivene for vernepleiers rolle i samspill med barn med ADHD i skolen? Introduksjon/bakgrunn: Det er ca tre til fem prosent av alle barn og unge under 18 år som er diagnostisert med ADHD, dette utgjør ca én elev i hver skoleklasse. Diagnosen medfører mye stigma på grunn av manglende forforståelse og kunnskap. Hensikt: Å undersøke perspektiv fra lærere og elever, og videre drøfte opp mot vernepleierens rolle, for å kunne belyse hvordan en kan legge til rette for et godt læringsmiljø i skolen for barn med ADHD. Metode: Metoden som er brukt er litteraturstudie hvor jeg presenterer fem forskningsartikler, samt relevant litteratur for å svare på min problemstilling. Resultat: De fem artiklene som presenteres i oppgaven, gir perspektiv på relevante faktorer som påvirker læringsmiljøet for elever med ADHD. Disse ble delt inn i følgende hovedkategorier: 1. Tilpasset undervisning, 2.Skole- hjem samarbeid. 3.Lærer-elev-relasjon. 4. Elev-elev-relasjon. Konklusjon: Vernepleierens kompetanse kan innvirke positivt for samarbeid med lærerne i skolen, og dette igjen gjør at det gir støtte i arbeidet med å redusere atferdsproblemer hos barn med ADHD. Vernepleieren kan også bidrar med å hjelpe og støtte opp under relasjonelle forhold og andre faktorer i skolen som har en viktig betydning for elever med ADHD. Dette inngår også i et tverrfaglig samarbeid, noe som er en sentral forutsetning for å lykkes i å skape et godt læringsmiljø for barn med ADHD. Nøkkelord: Læringsmiljø, ADHD, atferdsproblemer, Skole-hjem samarbeid, lærer-elev relasjon, tidlig innsats, vernepleierens rolle, hyperkinetisk forstyrrelse, tiltak, medisinering, spesialpedagogiske tiltak, nasjonale føringer, Helsedirektoratet. Antall ord: 7695
dc.description.abstractSummary Title: The overall research question in this study is: What does the literature say about students and teachers' perspective on the learning environment for students with ADHD in school? Furthermore, I want to investigate what consequences do these perspectives have for the social educator's role in interaction with children with ADHD in school? Introduction/background: About three to five percent of all children and young people under the age of 18 are diagnosed with ADHD, which means that approximately one children in each class is diagnosed with ADHD. The diagnosis causes a lot of stigma due to lack of pre-understanding and knowledge. Purpose: The purpose with this study is to investigate perspectives from teachers and students. Moreover to discuss the role of the social educator, and how the social educator can support and facilitate a positive learning environment at school for children with ADHD. Method: Literature study is the used method, and I will present five research articles, as well as relevant literature to answer the research question. Result: The five articles presented in the thesis provide perspective on relevant factors that affect the learning environment for children with ADHD. The findings are presented in the following categories: 1. Adapted teaching, 2. School- home cooperation. 3. Teacher-student relationship, 4. Student-Student Relationship. Conclusion: The social educator's competence can have a positive impact on collaboration with teachers in schools, and this in turn provides support in reducing behavioral problems in children with ADHD. The social educator can also help and support relations and other factors in the school that are of importance to children with ADHD. This is also part of an interdisciplinary collaboration, which is one of the main conditions for success in creating a good learning environment for children with ADHD. Keywords: Learning environment, ADHD, behavioural problems, School-home collaboration,teacher-student relationship, early intervention, role of social educator, hyperkinetic disturbance, measures, medication, special educational measures, national guidelines, Norwegian Directorate of Health. Number of words: 7695
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn litteraturstudie av elever og læreres perspektiv på læringsmiljø for elever med ADHD i skolen Implikasjoner for vernepleiers rolle i samspill med barn med ADHD i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel